Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

dokopal sem se do zapisa o letališču v Šiški, ki ga je podal Tomaž Weber.
Takrat, ko so zgradili letališče v Polju je bil star 6 let.

Objavljeno v Marija Stanonik: Bela Ljubljana,2001

ZANIMANJE ZA LETALSTVO SO VZBUJALA LETALIŠČA IN LETALA, ŠE POSEBEJ PA MITINGI IN LETALSKE NESREČE
Tomaž Weber, Bežigrad, 2000

citat:
"Čeprav je po materinem izročilu moja prva izgovorjena beseda avto, se spominjam, da so me vedno privlačila letala.
Komaj šest let star sem prisostvoval poletu mojega očeta z dobrim znancem Rapetom, letalcem, ki je v bojih prve svetovne vojne izgubil desno nogo, to pa ni bila ovira, da ne bi z umetno nogo prav akrobatsko krmaril po vojni svojega visokokrilca rdečega Lojzeta nad Ljubljano in drugod.
Letela sta skoraj eno uro od letališča v Šiški, ki se je razprostiralo med kamniško in gorenjsko železniško progo na prostoru kasnejšega Hermesa in Speedway tekmovališča, danes pa atletskega stadiona.
To letališče je delovalo vse do leta 1933, ko je bilo premeščeno v Devica Marija v Polju, nanj nas spominja še danes t. i. Letališka cesta. To letališče je delovalo tudi za potniški promet vse od leta 1933 do 1963, ko je prišlo do otvoritve sedanjega letališča na Brniku."

MMG: STIB mi je povedal, da se je pripeljal na to letališče v Polju (z očetom) s K-15 obrazcem ("legitimacijo"). Nisem si pa zapomnil kdaj oz. koliko je bil takrat star (vsekako pa od 6 do 13 let) :wink:
Bi rekel, da z enim takim...pristajal pa je na travniku (drrrrr...).

Slika
iz facebook: Staro Ljubljansko Letališče


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nekaj o ŠK Hermes izvemo v sestavku o zgodovini ŽŠD...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a STIB »

železocestnik napisal/-a:MMG: STIB mi je povedal, da se je pripeljal na to letališče v Polju (z očetom) s K-15 obrazcem ("legitimacijo"). Nisem si pa zapomnil kdaj oz. koliko je bil takrat star (vsekako pa od 6 do 13 let)
Bi rekel, da z enim takim...pristajal pa je na travniku (drrrrr...).
Bil sem star 8 let, ja točno z enim takim (DC-3)
lp iz Zagreba
ZDRU
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Že v temi o tramvaju sem nalepil zemljevid Cirila Metoda Kocha:
Slika

Naj bi bil iz leta 1924. Verjetno bo kar držalo, nemščine ni več (razen "v Wien" na desnem robu), pred jesenjo 1918 se verjetno nobena vojašnica ni imenovala po kralju Petru ali Aleksandru, Koch pa je umrl leta 1925. Takrat enkrat naj bi se vojska umaknila s šišenskega letališča (in ga predala civilnim aeroklubom?). Ampak na zemljevidu v klinu med gorenjsko in kamniško progo ni ne duha ne sluha o kakšnem letališču. No, tu sem pripravljen "kupiti" tudi razlago, da gre za isti razlog kot v Atlasu Slovenije iz leta 1985, kjer v okolici Cerkelj ob Krki tudi ni prav nobenega namiga o kakšnem letališču...

Ravno tako ni ne duha ne sluha tudi o obvozni progi, ki bi morala teči ravno še pod zgornjim robom zemljevida. Že res, da je bila že opuščena, ampak ugotovili smo tudi, da je ravno v tistem koncu še dolgo niso demontirali. Kot je videti (res pa je, da nekoliko moti tudi "črta - pika" mestna meja), tudi Vodovodna prečka kamniško progo kar v ravni črti (torej brez šikane), ni videti nadvoza...

Ta zemljevid sicer nameravam uporabiti kot osnovo tudi pri drugih temah in kaže, da bo možnost takšnih stvari treba kar vzeti v zakup... :?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

S temi načrti mest je križ. Kar nekaj je copy-paste iz starih načrtov, nekaj dodajo novega, pa je. Stare stvari pozabijo odstraniti, verjetno se jim vedno mudi...

Če hočeš preveriti nekaj resnega, moraš pogledati v kataster...

Mnogo boljši so načrti mesta, ki jih pripravijo geometri.

Za letališče v Šiški naj ne bi bil noben problem poiskati številko parcele in zapis v zemljiški knjigi. Mislim pa, da imajo v Zgodovinskem arhivu Ljubjana katastre iz različnih let.
Posebnega gradiva o letališču v Šiški pa menda nimajo.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

moram reči, da so se na wikipediji odvzvali ekspeditivno in sneli to fotografijo letala "Ljubljana", ki naj bi pristajal na letališču v Polju.

Dovolj je bilo sporočilo: (Zamenjal sem letališče. Izkazalo se je na forumu vlaki.info (tema:Obvozna proga-dolenjska proga), da je fotografija posneta na starem letališču v Šiški)

Naslednji dan (1.5.2016) so sneli fotografijo iz gesla: Letališče Polje.

Bravo wikipedija =D> =D>


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nihče ne pohvali wikipedije :-?

Z akcijo so prepoznali forum vlaki.info kot zaupanja vreden vir podatkov 8)


Nadaljujemo z našimi raziskavami.
Kolega Mare mi je poslal fotko, ki mu jo je poslal kolega Peter. Oba sta dovolila objavo na forumu vlaki.info, za kar se jima zahvaljujem.

Najprej detajl s proge...da bomo lahko postavljali vprašanja in da se bodo nabirali ogledi :wink: :lol:

Slika
Vprašanje št. 1: od kod je bilo to fotografirano?


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

Nekje s Šišenskega hriba ali tam kje blizu :?:
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Hotel sem samo preveriti, kako se znajdemo v 3D :wink: :lol:

Od detajlov prehajamo na celoto...

Slika

Sedaj pa se lahko točno določi, od kod je nastala fotografija.
Fotografija je nastala po oktobru 1932.
Kako vem?
Zgrajen je zvonik cerkve sv.Frančiška Asiškega :wink:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

železocestnik napisal/-a:Sedaj pa se lahko točno določi, od kod je nastala fotografija.
Pogled preko zvonika v vzhodni "ek" Kamniškega sedla je v azimutu približno 14,4°. Če to podaljšamo v smeri hrbta fotografa, pridemo do ...pravzaprav dveh zaprašenih biserov Ljubljane: Belvija in Švicarije. Azimut je za Švicarijo za kakšno desetinko stopinje bolj pravilen kot za Belvi, ampak pri Švicariji bi jaz (takole s pogledom na zemljevid, ne s terena) pričakoval, da se bo na fotografiji na levem robu morda videlo kaj pobočja Šišenskega hriba. Je pa možno, da je fotograf to "izkadridal" za mišjo kocino ... Če pa bi se moral odločiti, bi rekel da je fotograf stal na balkonu Belvija.

V vsakem primeru pa sem pozicijo fotografa zgrešil manj kot za 650 metrov (toliko je zračne razdalje med vrhom Šišenskega hriba in Švicarijo, Belvi je od vrha oddaljen manj ...) :mrgreen:
železocestnik napisal/-a:Fotografija je nastala po oktobru 1932.
In to okoli dveh popoldne. Sedaj, ko poznamo smer proti severu, lahko na podlagi smeri senc izračunamo (oz. v mojem primeru ocenimo) kot sonca.
Če bi malo bolj natančno pomerili dolžine senc in jih primerjali z višino objektov, bi lahko določili tudi čas v letu (natančneje: dva časa, saj je senca spomladi enako dolga kot jeseni). Ob upoštevanju kakšnih drugih znakov (recimo stanje vegetacije) bi se potem lahko odločili za eno obdobje izmed dveh možnih. Glede na gollo vejevje mestnih dreves in znatno količino snega v hribih je bila fotografija posneta zgodaj spomladi, recimo konec marca ali v aprilu.

Natančnost obeh ocen (datuma v letu in ure v dnevu) pa je odvisna od tega, s katerim metrom bi šli meriti sence. Če to naredimo z vatli, je ocena natančna na "med januarjem in decembrom". Če bi to delali z mikrometrom, bi bila ocena nekaj boljša :wink:
Zadnjič spremenil mkx, dne 13.05.2016, 22:42, skupaj popravljeno 3 krat.
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kolega Mare pravi: ".... da je stal fotograf na vrtu oz. travi ob/nad hišo, ki stoji ob cesti pod hotelom Bellevue..."

Škoda, da ni šel fotograf ene par let prej na Bellevue in naredil ene par fotk na levo in desno od cerkve :(

Čeprav potem mi ne bi imeli kaj za delat :-k :lol:

Jaz vidim sneg po hribih :wink:
Torej že lahko malo bolj točno določimo letni čas :idea:

Najprej pa je potrebno določiti letnico nastanka fotke :pamet

Jaz bi rekel, da je posneta leta 1937 ali pozneje. Sklepam po hišah za cerkvijo na drugi strani Rudolfove železnice (sedaj Milčinskega ulica). Imeli smo že en nedatiran načrt Ljubljane (1:15000), kje ni videti nobenih hiš za cerkvijo, je pa vrisana tramvajska proga do Sv. Križa.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 808
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

Wow, noro odkritje ZC! Ce obstaja taksna sirokokotna, se bo videlo se moje trenutno domovanje (hisa na Celovski 56, ki je imela takrat se en obok vec, katerega so porusili med sirjenjem Celovske ceste!).

Sem pa sprva rekel ob omembi lokacije slikanja kot "Bellevue" - no way :) ampak po pogledu na zemljevid je logicno! Morda je slikano iz potke, ki vodi sedaj nad hisami pri Celovski - od ceste Pod Gozdom do Hale Tivoli. Grem na sprehod, vzamem teleobjektiv!

lp Anze
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 808
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

Takole, porocilo iz terena :)

Najprej screenshot iz Google Zemljevidi. Imel sem dve poziciji slikanja, prva na potki pod hotelom Bellevue, oznacena s st.1. Druga lokacija je nad hisami na cesti Pod Gozdom, sem nasel neko jaso z odlicnim razgledom (st. 2), vendar...
Slika

Lokacija 1 se zdi skoraj ok, vendar smo na prenizki visini. Vidijo se le strehe his, fasade komajda.
Slika

Zato sem se sprehodil po pespoti proti Sisenskemu hribu - kdor jo pozna, ve, da je tam precej strmo in hitro naberes precej visine. Iz glavne poti sem nasel neko potko, ki vodi nad hise ki so v okolice. Odpre se mi razgled in najprej sem bil skoraj preprican, da sem nasel pravo lokacijo.
Slika

Vendar ni prav! Po obcutku se vedno malce prenizko (vrh zvonika v relaciji na hribe v ozadju). Skoda za slabo vreme, vajo ponovim ob lepsem razgledu. Obenem sem prevec proti zahodu (levo, laicno receno :) ). Dokaz - prekrivanje hise s "prizidkom" in vecje hise na Celovski (trgovina Trendy, bivsi Veb company). Obenem, na originalni sliki ni videti zvonika Stare cerkve, ta se na prvotni fotografiji nahaja bolj levo (verjetno je drevo na prvotni sliki ravno to, ki se ga vidi malo pred zvonikom na moji sliki).
Slika

Se en pregled situacije.
Slika

Ker sem sklenil, da je lokacija slikanja bolj proti vzhodu in morda se malo visje, sem opazil balkon na Bellevueju. Azimut se zdi pravilen, nadmorska visina tudi. Hm. Bo treba se povzpeti nanj! Bom vprasal kolegico, ki je ze veckrat brskala po Bellevueju!
Slika

Druge moznosti so hise ki so na cesti Pod Gozdom, vendar nisem popolnoma preprican trenutno..
Slika
Slika

iz terena za MRS, Anzee :)
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

Anzee napisal/-a:Se en pregled situacije.
Slika

Ker sem sklenil, da je lokacija slikanja bolj proti vzhodu in morda se malo visje, ...
Glede na pozicijo zvonika Šišenske cerkve v razmerju z grebenom Rašice bi jaz rekel, da je pozicija fotografa izpred 80 let bolj (severo)zahodno in nekaj višje. Seveda pa bi bilo dosti lažje najti pravo pozicijo ob lepšem vremenu z vidnostjo Kamniških alp.

Še stara fotografija za primerjavo:
železocestnik napisal/-a:Slika
LP, Metod
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 808
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

Ne vem no. Meni se vseeno zdi, da je bil originalni fotograf bolj vzhodno. Sem naredil primerjavo:

Slika

Na originalni sliki je hisa "s prizidkom" (Beljaska ulica, https://goo.gl/maps/cnkDohEDCcM2) v vertikali pod robom zvonika. Na moji fotografiji, je bistveni bolj desno, kar pod dimnikom toplarne.. Torej, ce se jaz premaknem bolj desno oz. vzhodno, se hisa poravna z zvonikom.
Pa sedaj ko sem malo razmisljal, nadmorska visina je bila malce NIZJA kot tam kjer sem jaz slikal. Ampak res le malo. Vecja hisa ob tej s prizidkom (vidna tudi na novi sliki s stresnimi okni) se mora navidezno skoraj dotikati travnika na desni strani pred cerkvijo (je pa res, da ta travnik sedaj seka Drenikova cesta, na njem pa stoji blok bele barve). Na obeh slikah je tudi vidna hisa ob tem bloku (ima kaksen mesec staro temnosivo fasado z rdecim robom pod streho).
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Odgovori