Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

železocestnik napisal/-a:Nemalokrat je voznika tramvaja obšla sveta jeza, z odločno potezo ročice je ustavil vozilo in jo ubral za nami.
Vozniki so ustavljali tramvaj in pobirali kovance s tirov :shock: ? Le zakaj - bi morda tramvaj iztiril če bi trčil v kovanec?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 218.843

Pozdravljeni,

zopet je en mesec naokrog. Tema o ljubljanskem tramvaju zanesljivo vodi v ogledih v sekciji "Železnica skozi čas". Vsak mesec tema doživi 10.000 klikov (večina so Bot-i :lol: ), čeprav kakšen mesec nismo preveč delovni.

Število ogledov do sedaj: 218.843 :uuuaavv .

Sledi ji tema o ozkotirni železnici iz Poljčan preko Konjic v Zreče s 173.660 ogledi.



Dosedano zgodovino ogledov si lahko pogledate v temi: Število ogledov tem v rubriki Železnica skozi čas, ki je "skrita" v sekciji: Želje-Pohvale-Pripombe, vendar ima kljub temu 102.280 ogledov :wink: :lol:

link do te "zgodovine": http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.p ... 0&start=60

Je pa 1 dnevu (z besedo: enem dnevu = 24 ur) bilo od 7.5. do 8.5.2016 preko 400 klikov tega prispevka o "zgodovini klikov" 8-[

Verjetno je v teh temah, ki so proti koncu seznama vgrajen kakšen multiplikator klikov :-k :wink: :lol: :lol:



Naslednje javljanje o ogledih bo pri 250.000 ogledih, ko bo organizirano tradicionalno srečanje vseh tistih, ki bodo v temo o tramvaju kaj napisali. Letos sva bila že dva udeleženca (začetnik teme o ljubljanskem tramvaju STIB in jaz). Za naslednje jubilejno srečanje je že kar nekaj prijavljenih :lol: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:221000

Pozdravljeni,

ne vem, ali smo že imeli tole fotko v času sokolskega shoda leta 1922?

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a STIB »

V temi o Pragerskem je železocestnik podal tole povezavo:
http://www.delo.si/znanje/izobrazevanje ... -kolo.html
Upam da ne kršim avtorske pravice prof. Bogića če tu postavim znak ki so ga imeli uslužbenci Ljubljanskega tramvaja na kapah:
Slika
lp iz Zagreba
ZDRU
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Če spet malo skočim v tramvajeva "otroška" leta. Ene zanimivosti se ne spomnim, da bi jo omenjali tule.

Omenili smo že, da prvotni Šempetrski most (na Ambroževem trgu) ni bil dovolj nosilen, zato so poleg njega zgradili še enega lesenega samo za tramvaj. Slike se da še vedno najti bolj pri začetku te teme. Leta 1918 so tam zgradili nov most, ki stoji še danes in je zmogel prenesti tudi tramvajski promet. Očitno pa stari tramvajski most le še ni bil za odpis, zato so ga leta 1919 prenesli na Prule. Tam so ga po 13 letih temeljito ojačali (tudi z jeklenimi elementi), leta 1944 so ga nadomestili z betonskim, pol stoletja kasneje pa z današnjim.

O tem govorita članka na Wikipediji o Šempetrskem in Prulskem mostu. Iz prvega članka sicer ni čisto jasno, kateri stari leseni most je šel na Prule, v drugem pa je eksplicitno omenjeno, da je to bil tramvajski. Med mojimi osebnimi argumenti za tramvajskega bi dodal še to, da je bil novejši, očitno z večjo nosilnostjo, ožji (manj tovora za prestavljati :mrgreen:) in da širina tudi pri njegovem nasledniku leta 1944 očitno (še) ni bila pomemben faktor. Kolikor se še megleno spomnim predzadnjega prulskega, je bil namreč zelo ozek z izmeničnim enosmernim prometom.

Ko bo čas dopuščal, pa gremo še na "lov", če se kje najde kakšna slikica tramvajskega mostu v njegovem "drugem življenju"...

EDIT: tukaj se da naložiti članek o predzadnjem Prulskem mostu s sliko iz leta 1977, vidimo, da je bil ravno dovolj širok za wartburg, ostale omejitve pa so razvidne s prometnih znakov.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljen Ajznponar,

če se še prav spomnim, so se z občino pogovarjali, da bi že takoj zgradili nov cestni in tramvajski most, pa niso "prišli skupaj".

Dodajam povečane načrte, če jih boš kaj rabil pri novi raziskavi. Šele sedaj sem videl, da so izpred davnih šestih let :old


Slika

Slika


Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

tole fotko sem prilepil pri postaji Ljubljana, potem me je pa jž 363 opozoril, da se tiri tramvaja končajo kar tako, sredi kock...

iz wikipedije: Ljublanska železniška postaja:

Slika

link do povečave: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 282%29.jpg

Torej je razglednica nastala pred letom 1933.


Na razpolag imamo še eno fotografijo tramvaja iz leta 1942; tako vsaj piše naeljubljana (link: http://www.eljubljana.si/category/kultura/

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

"Dvomostje" na Ambrožvem trgu se je očitno pojavilo že pred tramvajem. Več virov, ki so žal med seboj neuklajeni (že sl. in angl. Wikipedija) :(, omenja, da je tam stal ločen most za pešce. Zdaj je vprašanje, ali so za tramvaj naredili popolnoma nov most ali so ga kratkomalo "zaplenili" pešcem (in jih pregnali med vprege). Žal ne razumem dobro, kaj na načrtih pomeni tisti "Eiserner Überbau", nekaj lesenega ("Ioche"?) in "Stützweiten" (če sem prav prebral) + neke številke.

Kar se tiče selitve na Prule, sem točen datum odprtja našel v Naši kroniki iz leta 1934, kjer je Lojze Slanovec pod 1. septembrom 1920 (na prvi strani) zabeležil, da je "Most čez Ljubljanico med Opekarsko cesto in Prulami je dograjen in izročen prometu."
To bo verjetno bivši tramvajski most, ki bi ga lahko prestavljali približno leto.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ajznponar,

za tramvaj so zgradili popolnoma nov most, saj je moral prenašati sile vožne tramvaja. Stari cestni most tega ni bil zmožen.
Naredili so namreč preračun nosilnosti in ugotovili, da stari cestni most tega ni zmožen.
Zato so občini predlagali, da zgradijo skupaj (občina sofinancira), vendar "niso prišli skupaj" s predlaganim zneskom sofinanciranja.

"Eisener Überbau" = železna (jeklena) zgornja konstrukcija; most namreč ni bil celoten lesen, ampak kombinacija: leseni piloti in deli konstrukcije, nosilni del pač "jeklena zgornja konstrukcija"

Joch = pilot (v našem primeru lesena konstrukcija); po številu 7 pilotov/nosilnih podpor mostu

Stützweiten = dolžina med podporami; v našem primeru različne mere med podporami

Da je bil pred tramvajskim mostom še most za pešce zaenkrat ne morem potrditi, saj moram najprej poiskati načrt takrat "zatečenega " stanja. Bo kar nekaj časa trajalo, da ga najdem na PC-ju.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.


Vam je "Cesta 800 let Ljubljane" kaj poznana ? Moram reči, da sem bil na to "imenovanje" pozoren ob ponovnem prikazu barvne variante sheme tramvajskega omrežja v Ljubljani. Kaj je sedaj to :?: Pred drugo svetovno vojno smo imeli Masarykovo cesto, po njej "Trg OF" in v nadaljevanju Masarykovo cesto. "Makaronarji" so nam vsilili "Cesto soške divizije". Našel sem prispevek Sonje Anžič "Kako so v Ljubljani leta 1944 praznovali obletnico prve omembe Ljubljane ?". In potem se mi je "posvetilo" #-o .

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-DUMS9QBJ

Eden od produktov te "obletnice" je bil izid žepnega priročnika pod naslovom "Vodič po Ljubljani". Na kratko. Najprej imamo dve karti : splošna in "tramvajska". Nadaljuje se z zgodovinskim orisom (konča se pri letu 1914), seznamom ulic (z opisom dostopa) in konča s spiskom preimenovanja ulic (predvojno ime, preimenovanje do 20.nov 1942, preimenovanje marca 1944).


Slika

Slika


Za dopolnite zgornje karte nam služi opis iz tedanjih časov:

Slika

Še za 1. november.
Slika


Verjetno se bo ponovno zastavilo vprašanje, "kaj pomeni" na karti opis "POMOŽNA PROGA POSLUJOČA LE OB IZREDNIH PRILIKAH". Te "prilike" so nastopile običajno okoli 1. novembra. Tedaj so večino linij ali vse preusmerili tako, da so imele končno postajo pri Sv. Križu oz. Žalam. Za primer vzemimo progo št. 3 (Rakovnik). Ob "normalnih" dnevih so zaključili pri Magistratu, ob "izrednih prilikah", pa so nadaljevali potovanje po Poljanski, Jegličevi (današnji Njegoševi) in zavili na Šmartinsko vse do Sv. Križa.

Podal bi še dva članka na temo izgradnje proge, kjer je pojasnjeno.

Slika

Slika



Kakšen je bil vozni red po otvoritvi (5.10.1938).

Slika


Kako je bil organiziran promet okoli 1.nov. 1938.

Slika


Kako so po 3.11.1938 spremenili vozni red do osrednjega ljubljanskega pokopališča.

Slika


Za popestritev dodajam prispevek Mladena Bogića "Železniški mostovi v Sloveniji." Našli boste sliko Staneta Kumarja, kjer "brzita" tramvaja na Šmartinski cesti.

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-OVOJUFQF


LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Dodal bi še nekaj člankov :wink:

Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Vzrok za spremembo na določeni "progi" so bile tudi železniške zapornice. Pa si preberite ...

Slika


Slika


Slika



Kakšna je bila "teoretična hitrost" tramvajskih vozil :? . Kakšen bi moral biti "zalet" za vrtoglavih 70 km/h [-X

Slika


Reklama na tramvajih. "Lira" (odjemnik), pa še vedno služi oz. jo niso zamenjali.

Slika


Končujem z zanimivim člankom, ki bi se ga na prvi pogled dalo "poriniti" med OT-je, ampak pri "Bati" .... :wink:

Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

odlično si nam pripravil članke. Sploh ne bo več potrebno iskati načrtov...

Ja, v času italijanske okupacije in priključitve Ljubljanske pokrajine (Provncia di Lubiana) dne 3.maja1941 k italijanskemu kraljestvu so v Ljubljani spremenili kar nekaj imen ulic (ene 30). Med njimi se je preimenovala v "Cesto soške divizije" Masarykova cesta.
Takole je n.pr. izgledalo poročilo Ljubljanskega župana Visokemu komisarju o izvršenem delu pri spreminjanju imena ulic...

Slika

Dejansko je lahko izvedel preimenovanja ulic ljubljanski župan Leon Rupnik. Ciril-Metodovo ulico je preimenoval v Natlačenovo ulico, Bleiweisovo cesto pa v Ciril-Metodovo.
Cesto 29.oktobra je preimenoval v nekdanje ime: Rimska cesta. Župan Rupnik je zapisal v obrazložitvi, da je dobila novo stato ime v "trajen spomin praznika 20. obletnice zmagovite fašistične revolucije".

Nova situacija pa je nastala ob kapitulaciji Italije septembra 1943, ko so Ljubljansko pokrajino zasedle nemške okupacijske sile in jo preimenovale v "Provinz Laibach".
Ljubljanski župan, divizijski general Leon Rupnik je postal Prezident pokrajinske uprave.
In kot tak je poslal novemu županu ljubljanske mestne občine obvestilo, da je na njegov predlog odobril Višji SS- in policijski vodja v Ljubljanski pokrajini (Erwin Rösener; ja prav ta, ki se je podpisoval pod spiske talcev), da se cesta Viktorja Emanuela III. (italijanskega kralja) preimenuje v Bleiweisovo cesto, "Cesta soške divizije" (italijanska divizija) v "Cesto 800 let Ljubljane". Takratna Bleiweisova cesta pa se je preimenovala v "Dunajsko cesto".

Slika

Vsi podatki so iz knjige arhivista v ljubljanskem arhivu Vlada Valenčiča: Zgodovina ljubljanskih uličnih imen, Ljubljana 1989.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Ko smo že ravno pri imenih lj. ulic, marsikaj se na najde tudi v spletni aplikaciji MOL. Tam praviloma najdemo podatke o poteku ulic, obrazložitev o poimenovanju, marsikdaj tudi kopije občinskih sklepov (ali kdorkoli je sklep o poimenovanju že izdal), tudi podatke o prejšnjih imenih (tudi po njih se da iskati in so označena z zvezdico). Žal pa stvar ni ravno ažurna (manjkajo nekatere najnovejše ulice) in "nemško pedantna", mnogo je tipkarskih napak, dostikrat obrazložitev kratkomalo manjka, nekaj vnosov se pomotoma začne s presledkom in po abecedi pidejo pred A.... Ampak kljub vsemu temu še vedno dokaj uporabno in bolje kot nič.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljen Ajznponar,

po tvojem mnenju bi lahko z malo "piljenja" to bila odlična zadeva. Jaz je še nisem preizkusil.

Seveda pa se je končal projekt po balkansko...kot včasih yugoti, ki bi bili za tiste čase kar v redu vozila, pa jim je manjkalo 10% zaradi neresne izdelave.

Problem je verjetno v tem, da so za izdelavo porabili študente, sedaj bi morali zadevo dodelati strokovnjaki, ki pa jih ni, ker jih ne znajo najti....ali pa so predragi :-k :beg

Škoda, da ne najdejo rešitve za tistih 10% :cry:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori