Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Veliko hvala Trackpanu na izjemnih člankih!
Sedaj smo izvedeli dosti neznanih detajlov o tramvaju. Upam da ne boste zamerili če jih popišem spodaj (saj bo bolj pregledno);

– sprva je bila proga na Žale projektirana kot enotirna
– proga na Žale je bila zgrajena kot začasna – prav zato so na Savski cesti položili železniške
tirnice. Sedaj lahko ugotovimo zakaj so v začetku 50-ih, (ko beremo zapisnike iz l. 1953, ki jih je
predstavil Trackpan), pravili da je žalska proga najbolj dotrajana (čeprav je bila najmlajša) –
torej, ni šlo (le) za propagando proti tramvajem.
– tramvaji na progi 2 so vozili v presledkih 6 minut (danes mestni avtobusi vozijo v presledkih 15
minut, Ljubljana pa je trikrat večja)
¬– podaljšanje vseh tramvajskih prog na Žale ob „izrednih prilikah“
– krožna proga s številko 5
– predviden je bil drugi tir na viški progi, ter prestavitev proge sredi ceste
– o trolejbusih v Ljubljani se je razmišljalo že med vojno (1942.), verjetno pa tudi pred njo
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Pa še nekaj bi vprašal, čeprav gre za OT;

ko sem bral zgornje članke sem opazil dosti (za Slovenščino) nenavadnih besed kot so zabranjena (prepovedana), na oglu (vogalu), smatramo (menimo), dovršena (končana) proga, smo čitali (brali), ako je (če je)...

So takšne oblike besed nasplošno uporabljali tudi v Sloveniji, ali je šlo za kakšen poskus poenotanja jezika znotraj Kraljevine YU?
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a STIB »

Poskus poenotenja v Kraljevini.
lp iz Zagreba
ZDRU
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

– tramvaji na progi 2 so vozili v presledkih 6 minut (danes mestni avtobusi vozijo v presledkih 15
minut, Ljubljana pa je trikrat večja)
Mogoče res vozijo na progi #2 na 15 minut, nisem preverjal, toda na Žale peljejo še proge 7, 22 in 24. Toliko, da bomo natančni, kako se je frekvenca zmanjšala ob 3x večji Ljubljani.

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 230.380


Pozdravljeni,

iz knjige Marije Stanonik: Bela Ljubljana,Ljubljana 2001 bom poskušal izbrati zapise, kjer je omenjen tramvaj...

Najprej si poglejmo, kaj so delali avtohtoni Vičani (staroselci) na Tržaški cesti:

Slika
Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:231000

Pozdravljeni,

sem mislil, da bo šlo hitreje :roll:

Današnji prispevek gospe Mirjam Tozon (1913-2001) govori tudi o cvljenju tramvaja na vogalu pred magistratom...
Svoje prispevke v knjigi Bela Ljubljana je še lahko pogledala, potem pa je preminula. Ostali so spomini...

Slika


Do sedaj je veljalo, da so neznosno cvilili tramvaji le na ostrem ovinku v Gradišču (radij 15 m).
Poglejmo v knjigo T.Brate: Ljubljanski tramvaj:

"Starejši stanovalci v Gradišču se še danes spominjajo neznosnega cviljenja tramvajev na ostrem gradiškem ovinku: vsako jutro jih je prebudilo, pa tudi zvečer jim ni dalo zaspati, dokler zadnji tramvaj ni odpeljal v remizo. Zaradi močne obrabe tirničnih žlebov je bilo treba na tem mestu velikokrat menjati tirnice."


Izkaže se, da je bil radij na vogalu pred magistratom 18 metrov...
Slika


...na vstopu na Rimsko cesto pa smo tudi že "vzeli" radij: 18 metrov :!:

Slika


Če zaključimo: verjetno je na obeh radijih cvililo enako :wink: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Meni je bolj od cviljenja padlo v oči nenavadno kronološko zaporedje širitve omrežja (razen če "pokopališče" pomeni kaj drugega kot Sv. Križ oz. Žale), pa da naj bi vozil vse do Rudnika...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pri zapisih spominov ni tako kot če gledaš zapise v časopisu.
Nekatere stvari si zapomneš bolj, druge manj, pri nekateri pa pomešaš stvari.
Zato je potrebno vsak ustni vir potrditi s pisanim/tiskanim, če le obstaja.
Je pa res, da so tudi v pisnih virih napake. Ali je kaj narobe zapisano ker kaj niso razumeli in so narobe zapisali ali pa je prišlo enostavno do napake pri zapisu.

Dostikrat obstajajo samo ustni viri. Pa si takoj pred problemom. Posebej še, če ima kdo kakšne posebne namene zavajati...recimo na sodišču...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

ne, to ni upor v Luki Koper...

V tleh so sicer vgrajeni tiri, so pa tramvajski.

Sicer ta dan tukaj ni vozil tramvaj, ampak to je bilo vse predvideno v družbenih planih :wink: :lol:


Ali je Ljubljana ali ni?

Slika

Ali spoznate na fotografija kakšnega dedija :old


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

železocestnik napisal/-a:Ali je Ljubljana ali ni?
Skoraj čisto zagotovo je nekje v Sloveniji ... dvomim, da bi na delavskem shodu v kakšni od bratskih republik v prvi vrsti nosili slovensko zastavo, na fotografiji pa jih je približno toliko kot jugoslovanskih.
Če se res omejimo samo na tramvajske šine, potem bi (teoretično) lahko bilo tole (razen v Ljubljani) tudi v Piranu? Seveda pa bi pozitivno prepoznavanje stavbe v ozadju razrešilo vse dileme ...
LP, Metod
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Lahko bi poskusili še "izmeriti" tirno širino. :mrgreen:

Sicer so pa tile očitno prikorakali po Čopovi na Prešernov trg. Tam ima res ena hiša okrogel vogal, na skrajni desni pa je frančiškanski samostan, ki se drži cerkve. Fotograf je moral stati tu nekje.

Morda kaj pomaga napis "gasilski" + nekaj, ki je ali transparent ali še verjetneje prilepljen na izložbeno okno. V spodnjem desnem kotu je videti še neke kamne, najverjetneje od krožišča, o katerem je pred časom na teh straneh že pisal trackpan.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Bravo, ajznponar. =D> =D>
Malo sem obrezal fotko, da je bilo težje ugotoviti lokacijo. Sem pa pustil krogle v tleh.

Ja, to so bili drugi časi....

Ono Gasilski + nekaj je: Gasilski + servis = Gasilski servis. Po vojni so odvzeli hišo lastnikom (sigurno so bili lastniki sodelavci okupatorja; če pa niso bili, pa so bili kapitalisti - torej sovražniki naroda) in v njej je bil Gasilski servis. Počasi so ga preselili v bolj oddaljeno lokacijo iz centra.
Fotografija je iz leta 1949. Foto: Vlastja.

Jaz bi tipal, da je bil to dan železničarjev. Nimam pa nobenega dokaza. Bi se moral kar potruditi, da bi ga našel. Na uniforme pa se ne spoznam. Meni so bili vsi v vojski generali :lol:


Počasi pripravljam teren za čas, ko je tudi ljubljanski tramvaj "prišel" v narodno last (SLP = Splošno ljudsko premoženje) :wink:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Pojavila se je lepa panoramska fotografija obračališča na Žalah. Če se ne motim, so za prvim (brodskim) tramvajem še dva stara "avstrijska", skupaj pa naj bi bilo kar pet vozil!

Slika
vir: https://www.facebook.com/ljubljana.neko ... =3&theater
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Spet nekaj novega s področja tramvajskih ved v Ljubljani. Vsaka fotografija je dobrodošla :) . Moj "komentar" ob ta zgornji . Verjetno je dogajanje posneto za časa 1. novembra. Vidi se novi pesek in sklepati bi bilo, da je to bilo v letu 1938 :? . Leto 1937 pa "odpade" [-X .

Ob brskanju po "facah na bukli" sem našel naslednjo fotografijo:

Slika

Vir: https://www.facebook.com/ljubljana.neko ... =3&theater


V levem spodnje kotu opazimo tir (približuje se "krožnemu otoku"), ki smo ga videli pri "šprickahli". Opis si lahko preberemo:

Slika

Slika

In še o drugem "odstavnem tiru".

Slika


V času izgradnje "krožne proge" so na "novo" urejali promet na Ajdovščini. "Ljubljanski firbci" so imeli brezplačno zabavo :thumbupl :mrgreen: .

Slika

Slika


Dodal bi še tale prispevek.

Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

to pa so odkritja. =D> =D> =D>

Pri pomanjkanju arhivskega gradiva (na žalost večina uničenega), so ta novinarska poročila balzam :wink: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori