Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ta "naš zid" leta 1960...

Slika
iz fototeke MNZS

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Ob gledanju fotografij običajno ugotavljamo, kdaj je bila neka slika posneta. Pomagajo nam takšna ali drugačna dejstva. Eno od teh je tudi selitev "znamenja Sv. Trojice". Tramvaja sicer ni videti, lahko pa slutimo tračnice in napajalne žice.

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.


O "protestih hišnih posestnikov" do tramvajske povezave skozi Šelenburgovo ulico smo v tej temi (upam) že govorili. Zanimiv je drugi del, kjer predlagajo kako bi v Ljubljani preuredili železniško omrežje. Tivoli bi tako rešili pred dimom.

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

tole fotko, ki jo je posnet pri gradnji palače Slavija leta 1939.

Na fotografiji je tudi tramvaj. poglejte, kako se je stiskal pri vožni po Dunajski cesti...

Slika

Fotograf: Peter Naglič: Gradnja palače Slavija (danes MNZ) leta 1939
Fotografijo hrani SEM (Slovenski etnološki muzej).


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

železocestnik napisal/-a:Na fotografiji je tudi tramvaj. poglejte, kako se je stiskal pri vožni po Dunajski cesti...
Na marsikateri fotografiji se vidi, da so ob gradnji nove stavbe najprej podrli le del stare, šele ob zaključku gradnje pa so staro stavbo podrli do konca. Ali je to bila redna praksa? Ne predstavljam si, kako je lahko v pol podrti stavbi karkoli funkcioniralo (pa magari kakšna trgovina ali delavnica) ... pa mi ta razlog edini pade na pamet ko razmišljam o prednostih takega načina modernizacije mesta.
LP, Metod
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

K Slovenski cesti se bomo še vrnili. Sem pa našel dve fotografiji, ki bi bile za ljubitelje tramvaja v Ljubljani še zanimive.

Pri prvi vidimo tramvajsko postajališče na Ambroževe trgu. Ako dobro pogledamo uzremo tablo na žicah z emblemom tramvaja.

Slika

Vir: https://www.facebook.com/ljubljana.neko ... =3&theater


Na drugi sliki se prestavimo na Tromostovje. Dogajanje je posneto ob gradnji t.i. "krožne proge" (1933/34). Vidna sta še stari in novi nosilec. Slike te vrste so vsaj za sedaj redkost in zelo lepo bi bilo, če bi še kakšno ugledali. V fotoaparat jo je "spravil" Peter Naglič.

Vir:
https://www.facebook.com/ljubljana.neko ... =3&theater


Dodal sem še nekaj člankov za ponazoritev. :D


Slika

Slika

Slika

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.


V enem od prejšnjih prispevkov je Metod povpraševal:
Na marsikateri fotografiji se vidi, da so ob gradnji nove stavbe najprej podrli le del stare, šele ob zaključku gradnje pa so staro stavbo podrli do konca. Ali je to bila redna praksa? Ne predstavljam si, kako je lahko v pol podrti stavbi karkoli funkcioniralo (pa magari kakšna trgovina ali delavnica) ... pa mi ta razlog edini pade na pamet ko razmišljam o prednostih takega načina modernizacije mesta.
Celovitega odgovora ne vem, morda se bo kaj našlo v enemu od naslednjih člankov.

Po-najprej bi za branje in predvsem ogled priporočil predstavitev "Slovenska cesta skozi čas" (v tej temi smo ta "prikaz" že videli), saj je lep primerek kako lahko s pomočjo arhivskega fotografskega gradiva obudimo zanimiv del našega mesta.

"Slovenska cesta skozi čas." AB. Arhitektov bilten letnik 43. številka 197/198 (2013) str. 11-28.
http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-XHFCCF5C

Dodajam še ...

Gregorič, Jože. "Nove ljubljanske stavbe." Kronika slovenskih mest letnik 6 (1939) str. 11 - 14.
http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-91J90FCA



Na spodnji fotografiji se zdi, da so trgovine za vedno zaprle svoja vrata.


Slika

in kaj so dejali ob začetku gradnje ..

Slika



Preselimo se k "Bati" ("Nama") in poglejmo kaj se je tu dogajalo.

Slika

Slika

Slika

Slika


Na koncu pa še tale fotografija, bolje rečeno posnetek iz filma :D .

Slika

Vir: https://fototekamnzs.com/2016/04/04/vec ... tni-vrvez/

In o filmu si lahko preberite ...
http://www.film-center.si/sl/film-v-slo ... 2/requiem/


V Slovenski kinoteki bodo v času od 10.4 do 12.4. 2017 organizirali "Mednarodni simpozij o restavriranju filmske dediščine", kjer naj bi prikazali obnovljeno verzijo "Requiema".

Toliko zaenkrat. Smo pa drugi posnetek iz Šelenburgove ulice (iz tega filma) že videli v tej temi. :D

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.


Na teh straneh smo že videli fotografije Petra Nagliča :D :D . O njem si lahko več preberete ...


http://www.leksikon.si/Oseba/OsebaId/186


V "galeriji" najdete drugi pogled na "Slavijo" ...

http://www.leksikon.si/DesktopModules/I ... rge/16.jpg


Dodajam ...

https://sl-si.facebook.com/dokumentarni.fotograf/

še ...

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5965ACC4

in še ..

https://www.facebook.com/dokumentarni.f ... =3&theater


Ob "likofu", ki ga je bil deležen Nebotičnik, so posneli vsaj dva filma. Pri drugem ("pogled z Nebotičnika pred 85 leti" :lol: ) vidimo dva tramvaja. Ta "starega" in novejšega "brodskega".

http://siol.net/novice/slovenija/prvic- ... deo-428567


LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Kaj ima članek v časopisu "Dnevnik" (13.4.2017) : "Prvi igralni avtomati v Ljubljani so cingljali v bifeju Na-Na med Šestico in Slonom" povezave z tramvajem. Nič. Edino, kar je ogleda vredno je fotografija današnje Slovenske ceste z tramvajem, da o prikolici sploh ne govorimo :thumbupl :D

https://dnevnik.si/i/orig/2017/04/12/1008498.jpg

Vir:
https://dnevnik.si/1042768810/lokalno/l ... -in-slonom


No sedaj, pa imamo "kost za glodanje" o času posnetka :?

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

se zahvaljujem za Slika

Jo bomo zlodali do konca :wink:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a STIB »

Meni je, razen tramvaja in prikolice, kar je res samo po sebi redko na slikah, zanimivo tudi to da so na levi strani, pred današnjo Banko Slovenije drevesa!
Dolgo jih ni bilo...
To bi lahko bil nekakšen orijentir za letnico?
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

STIB, odlično...

Ja, res je.

Kaj je do sedaj bilo objavljeno ?

Veliki mag LJ tramvaja, T.B. je zapisal v knjigi o Ljubljanskem tramvaju leta 1990 pri fotografijah:

"Konec vojne!
Zmagovita partizanska vojska koraka skozi Ljubljano, tramvajski promet pa se je ustavil - toda le za kratek čas."

Moja opomba: Na fotografiji je tramvaj št 27 za Moste (proga 2) pred palačo banke, ravno tako je vidna telefonska govorilnica in drevesa, ki segajo do prvega nadstropja banke.
Dodajam fotografijo z dne 9.5.1945 z Dunajske ceste:

Slika


"Srečanje dveh tramvajev s prikolico pred glavno Pošto na Titovi cesti v petdesetih letih."

Moja opomba: Na fotografiji sta vidna dva tramvaja, št. 27 s prikolico (proga 2 proti Mostam) in tramvaj s prikolico št. 122 v smeri proti Žalam. Vidna so še drevesa pred palačo banke.

To je vse.


Z Dunajske ceste je v knjigi T.B. Ljubljanski javni promet v slikah iz leta 2005 samo ena razglednica:

"Tiri pred glavno pošto ob koncu obratovanja tramvaja (razglednica - avtorjeva zbirka)."

Moja opomba: Dreves ni več na Dunajski cesti, palača Slavija že stoji, to je pa tudi vse, kar se da ugotoviti iz zelo slabe reprodukcije majhne velikosti slike (9x6 cm).

To je vse.


Več fotografij tramvajev na Dunajski cesti pa je na voljo v knjigi T.B.: Ljubljanski javni promet v slikah iz leta 2008:

"Nebotičnik po dograditvi; le malokdo se spominja, da je bil ob Dunajski cesti nekoč drevored. Po vojni so drevesa posekali (razglednica, neodposlana, fotografirana tik pred drugo svetovno vojno).

Moja opomba: Res je, na fotografiji je poleg nebotičnika tudi palača Slavija. Drevesa segajo do višine prvega nadstropja banke.


"Značilnost povojnih dni so bile prvomajske parade; delavci ECŽ na prvomajski paredi okoli leta 1950 (Foto: avtor neznan)"

Moja opomba: Drevesa ob Dunajski cesti pred banko še stojijo.


"Pogled na Dunajsko cesto z Lobetovim tramvajem in Krapežovo prikolico, kmalu po drugi svetovni vojni. (Posneto verjetno leta 1950)."

Moja opomba: Palača Slavija že stoji, drevesa še tudi.


"Prava posebnost je razglednica, ki prikazuje brodski tramvaj št. 20. Pripeti ima dve prikolici, kar je bila izjema. Znano je bilo, da v Ljubljani zaradi vzponov prog tramvaji nikoli niso vlekli več kot le eno prikolico. (razglednica, neodposlana, posneta verjetno okoli leta 1954).

Moja opomba: Palača Slavija že stoji, ni več gostilne "Figovec", ni več zgradb, ki so segale izven linije novih palač. Ni pa še zgrajena palača Glavne Zadružne Zveze, v kateri je nastanjeno sodstvo (danes Slovenska 41) in je bila zgrajena leta 1956!
Ni pa več dreves ob Dunajski cesti.


V knjigi je tudi nekaj fotografij, ki jih je naredil v času obiska Ljubljane (10.9.1955) J.C. Gillham iz Anglije.


" Na progi št. 2 od Žal skozi Center v Moste so po drugi svetovni vojni vozili vsi tramvaji s pripeto prikolico. Na fotografiji sta pogonski voz št. 51 in zimska prikolica št. 128, ki jo je skonstruiral inž. Dušan Krapež."

Moja opomba: Pred banko ni več dreves!


In še zadnja fotografija:

"Tramvajska idila v središču mesta; še po vojni so pred Nebotičnikom rasla drevesa... (tramvaj št. 50 in prikolica št. 124. (Foto: avtor neznan, fotografirano okoli leta 1950)

Moja opomba: Palača Slavija že stoji, stojijo pa še stare zgradbe, ki segajo izven linije palač bank in nebotičnika. Drevesa so še !
Potrebno je samo ugotiviti, kdaj so podrli te stare zgradbe, ki segajo izven linije palač bank in nebotičnika. Mislim, da smo to že naredili. Pogledati je potrebno nekaj strani nazaj po postih. Bo Igor napisal o tem kaj več [-o<

Ta zadnja fotografija iz knjige T.B. je popolnoma enaka tej, ki jo nam je Igor zastavil kot kost za glodanje :wink: :D

Slika

Pri tej fotografiji jaz vidim še nekatere posebnosti: dvignjen otok med zgradbo Bata (na-ma) in sedanjo Banko Slovenije ter količki ob pločniku.

Zaenkrat imamo torej spodnjo mejo, ko dreves ni bilo več: v času obiska Ljubljane (10.9.1955): J.C. Gillham iz Anglije



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Darko, v članku "Slovo od gostišča Figovec" avtorja Dušana Nograška ("Dnevnik", 23.10.2012) so objavljene tudi slike. Med njimi je zanimiva "peta", kjer se vidi kako v smeri proti "Nebotičniku" razkopavajo cestišče. Ne vidi pa se razločno ali so tedaj že "posekali" drevesa :? .

https://www.dnevnik.si/1042473389


Dodal sem še spletno stran, kjer je opis stavbe "Glavne zadružne zveze".

http://www.evidenca.org/?object=8

Je pa tako. Ta lepi "domačijski" časi (prevod: delo iz fotelja) so minili. Za povojno časopisje, se bo potrebno potruditi v NUK. "Slovenski poročevalec" in "Ljudska pravica" sta dostopna samo na "določenih" računalnikih :banned2 :m2 :^o

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

No, o Ajdovščini (LJ) nameravam še kaj objaviti. Se, pa zgodi, da naletiš na fotografijo, ki te ne pusti ravnodušnega. Tiste, o izgradnji tramvajskega omrežja, so še za poseben :D . In tako sem na spletni strani Elektra Ljubljana (zgodovina) naletel na fotografijo ob izgradnji tramvajskega trikotnika leta 1933.


Slika

Vir: https://www.elektro-ljubljana.si/zgodovina


Dodal sem še članek iz "Slovenca" (7.10.1933) :thumbupl

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, odlično si našel to fotko iz Ajdovščine =D> =D> =D>

Pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori