Ljubljanski tramvaj
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni,
tramvaj št. 53 je bil res zadnji poskus preživetja tramvaja, izdelan v delavnicah ECŽ.
Res je imel nagnjeno voznikovo "okno v svet"...
Izdelan je bil na šasiji tramvaja iz Opatije iz leta 1906, torej dotrajan. Verjetno so imeli kakšne nove rezervne dele, pa so jih porabili.
Na žalost so vse fotografije 53-tke takšne, da so "harmonika" vrata odprta
Ja, bil je edini...
pozdrav
Darko
tramvaj št. 53 je bil res zadnji poskus preživetja tramvaja, izdelan v delavnicah ECŽ.
Res je imel nagnjeno voznikovo "okno v svet"...
Izdelan je bil na šasiji tramvaja iz Opatije iz leta 1906, torej dotrajan. Verjetno so imeli kakšne nove rezervne dele, pa so jih porabili.
Na žalost so vse fotografije 53-tke takšne, da so "harmonika" vrata odprta
Ja, bil je edini...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni pozitivno misleči
Tramvaj številka 53 je lep primer, kako se iz "niča", da nekaj ustvariti. Je prototip bodočega tramvaja in izdelek domačega znanja. Tramvaje in kasneje so trolejbuse so postavili na smetišče, danes pa imamo kar pač imamo v Ljubljani.
LP Igor
Tramvaj številka 53 je lep primer, kako se iz "niča", da nekaj ustvariti. Je prototip bodočega tramvaja in izdelek domačega znanja. Tramvaje in kasneje so trolejbuse so postavili na smetišče, danes pa imamo kar pač imamo v Ljubljani.
LP Igor
Re: Ljubljanski tramvaj
Hvala Darko na posredovani fotografiji tramvaja št. 53. Poleg fotografije iz monografij ki kaže tramvaj št. 53 v remizi, je tole edina jasna fotografija tega tramvaja med vožnjo. Sem res vesel da se je pojavil ta fotomaterial.
Vendar pa moram napisati da tramvaj št. 53 nikakor ni bil izdelan "iz nule". Brez malicioznosti bi lahko rekel da je edino novo na njem bila karoserija, kar seveda ni dovolj da bi ga razglasili za novo vozilo. Za izdelavo tega tramvaja sta bila izkoriščena podvozje ter elektrooprema starega opatijskega tramvaja. Ko so začeli konstruiranje, so upali da bodo vanj ugradili trolejbusni elektromotor, zaradi nemožnosti tega, pa so se na koncu odločili za prevzem opreme z Opatijca št. 36.
In je to verjetno eden od razlogov da je ta tramvaj kmalu pogosto bil izven prometa (kot pravi Tadej Brate v knjigah).
Kot veste, so na enak način pred vojno predelali vse opatijske tramvaje, ki so dobili podaljšek šasije in nove karoserije, zaradi česar jih ne moremo razglasiti za nova vozila. SIcer pa je predelava starih tramvajev z novimi karoserijami po vojni bil povsem običajen postopek v evropskih ter jugoslovanskih tramvajskih podjetij, saj denarja za gradnjo in nabavo novih vozil ni bilo (lahko bi zapisal kakšno besedo o tem, a že ne sodi h temi).
Dodal bi tudi da Ljubljana ni imela skupno 53 tramvajev, kot se pogosto omenja, vsaj fizično ni. Pred izdelavo tramvaja št. 53, so morali odpisati tramvaj št. 36 (ki so ga izkoristili za predelavo), fizično število vozil (kljub oštevilčenju) pa je torej znašalo 52 vozil.
Vendar pa moram napisati da tramvaj št. 53 nikakor ni bil izdelan "iz nule". Brez malicioznosti bi lahko rekel da je edino novo na njem bila karoserija, kar seveda ni dovolj da bi ga razglasili za novo vozilo. Za izdelavo tega tramvaja sta bila izkoriščena podvozje ter elektrooprema starega opatijskega tramvaja. Ko so začeli konstruiranje, so upali da bodo vanj ugradili trolejbusni elektromotor, zaradi nemožnosti tega, pa so se na koncu odločili za prevzem opreme z Opatijca št. 36.
In je to verjetno eden od razlogov da je ta tramvaj kmalu pogosto bil izven prometa (kot pravi Tadej Brate v knjigah).
Kot veste, so na enak način pred vojno predelali vse opatijske tramvaje, ki so dobili podaljšek šasije in nove karoserije, zaradi česar jih ne moremo razglasiti za nova vozila. SIcer pa je predelava starih tramvajev z novimi karoserijami po vojni bil povsem običajen postopek v evropskih ter jugoslovanskih tramvajskih podjetij, saj denarja za gradnjo in nabavo novih vozil ni bilo (lahko bi zapisal kakšno besedo o tem, a že ne sodi h temi).
Dodal bi tudi da Ljubljana ni imela skupno 53 tramvajev, kot se pogosto omenja, vsaj fizično ni. Pred izdelavo tramvaja št. 53, so morali odpisati tramvaj št. 36 (ki so ga izkoristili za predelavo), fizično število vozil (kljub oštevilčenju) pa je torej znašalo 52 vozil.
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
jž 363, pozdravljen,
fotko 53-tke je dodal Igor.
Ja, bila je nadgradnja na šasiji Opatijskega tramvaja. Vendar tudi novo karoserijo ni enostavno narediti.
O številu tramvajskih voz po WW2 sem že pisal.
Stanje konec leta 1947:
48 tramvajskih voz
10 zaprtih prikolic
5 odprtih prikolic
Lep pozdrav
Darko
fotko 53-tke je dodal Igor.
Ja, bila je nadgradnja na šasiji Opatijskega tramvaja. Vendar tudi novo karoserijo ni enostavno narediti.
O številu tramvajskih voz po WW2 sem že pisal.
Stanje konec leta 1947:
48 tramvajskih voz
10 zaprtih prikolic
5 odprtih prikolic
Lep pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni pozitivno misleči
Kaj se ta železna ograja "sili" v temo o tramvaju v Ljubljani
Neposredno ne, posredno pa. Njega dni je "krasila" znani motiv mostu, kjer je tudi tramvaj imel svojo "težo"
LP Igor
Kaj se ta železna ograja "sili" v temo o tramvaju v Ljubljani
Neposredno ne, posredno pa. Njega dni je "krasila" znani motiv mostu, kjer je tudi tramvaj imel svojo "težo"
LP Igor
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni pozitivno misleči
Ta članek sem "prihranil" za tramvaj.
Omenjeni sta dve tramvajski liniji : Žale - Moste in Šentvid - Magistrat. Kdor je pogledal v temo o "trolejbusu", je lahko prebral, da je šele spomladi 1957 začela voziti "trola" do Šentvida. Kaj se je v vmesnem času dogajalo med Šentvidom in Ajdovščino je vredno še pogledati. Verjetno je vozil še tramvaj, ampak ... Nekaj je bilo rečeno, da je v času montaže trolejbusne napeljave vozil avtobus. Morda se najde kakšen članek , ki nam bo
Še to. Zapisano je, da se "najstarejši primer iz leta 1983 izroči ljubljanskemu Muzeju". To je tiskarska napaka. Mišljeno je bilo leto 1893. Po drugi strani, kdaj pa so bili najstarejši tramvaji izdelani Ob "pogrebu" (Rakovnik) je bilo zapisano: "Rojen sem bil leta 1893". Smo dobili leta 1901 nove ali rabljene ?
LP Igor
Ta članek sem "prihranil" za tramvaj.
Omenjeni sta dve tramvajski liniji : Žale - Moste in Šentvid - Magistrat. Kdor je pogledal v temo o "trolejbusu", je lahko prebral, da je šele spomladi 1957 začela voziti "trola" do Šentvida. Kaj se je v vmesnem času dogajalo med Šentvidom in Ajdovščino je vredno še pogledati. Verjetno je vozil še tramvaj, ampak ... Nekaj je bilo rečeno, da je v času montaže trolejbusne napeljave vozil avtobus. Morda se najde kakšen članek , ki nam bo
Še to. Zapisano je, da se "najstarejši primer iz leta 1983 izroči ljubljanskemu Muzeju". To je tiskarska napaka. Mišljeno je bilo leto 1893. Po drugi strani, kdaj pa so bili najstarejši tramvaji izdelani Ob "pogrebu" (Rakovnik) je bilo zapisano: "Rojen sem bil leta 1893". Smo dobili leta 1901 nove ali rabljene ?
LP Igor
Zadnjič spremenil trackpan, dne 21.10.2018, 15:56, skupaj popravljeno 1 krat.
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Igor, pozdravljen,
letnica 1983 je bila napaka. Novinarja ali pa tiskarja.
Ni pa bila mišljena 1893, ker ta letnica za dosedanje poznavanje zgodovine tramvaja v Ljubljani ne pomeni nič.
Tudi zapis ob pogrebu (letnica 1893) je vprašanje, kje so jo "sneli".
Leta 1901 so se dogovorili za nove. Verjetno pa sploh ni več ohranjenih podatkov o tramvajih, preizkusih tramvajev, kjer bi bile navedene letnice proizvodnje.
Če je še bilo kaj gradiva, je počasi izginilo (tudi v privatne roke), kar je bilo predano v mestni arhiv Ljubljana, je zelo malo.
Tudi opatijski tramvaji naj bi bili novi, izdelani leta 1906.
Edino nekaj prikolic naj bi bilo izdelanih v 19. stoletju.
Je pa res, da je v človeških manirah navada, da se podjetja "postarajo", da si ustvarjajo ugled, v našem primeru ukinitve tramvaja pa je morala nova oblast opravičiti ukinitev. In so pač dodali š nekaj let, glej, to je ostalo od gnilega kapitalizma.
Mi pa uvajamo novo, moderno tehnologijo, za delavski razred pač najboljšo
Če že ni bil direktor za ukinitev tramvaja, so se pa na komiteju zmenili...
Potem pa je moral biti zato, sicer so ga takoj zamenjali.
Mislim pa, da se da ugotoviti v arhivu proizvajalca tramvajev v Gradcu, katere številke karoserij in šasij so bile izdelane katerega leta za Ljubljano in katerega leta za Opatijo.
pozdrav
Darko
letnica 1983 je bila napaka. Novinarja ali pa tiskarja.
Ni pa bila mišljena 1893, ker ta letnica za dosedanje poznavanje zgodovine tramvaja v Ljubljani ne pomeni nič.
Tudi zapis ob pogrebu (letnica 1893) je vprašanje, kje so jo "sneli".
Leta 1901 so se dogovorili za nove. Verjetno pa sploh ni več ohranjenih podatkov o tramvajih, preizkusih tramvajev, kjer bi bile navedene letnice proizvodnje.
Če je še bilo kaj gradiva, je počasi izginilo (tudi v privatne roke), kar je bilo predano v mestni arhiv Ljubljana, je zelo malo.
Tudi opatijski tramvaji naj bi bili novi, izdelani leta 1906.
Edino nekaj prikolic naj bi bilo izdelanih v 19. stoletju.
Je pa res, da je v človeških manirah navada, da se podjetja "postarajo", da si ustvarjajo ugled, v našem primeru ukinitve tramvaja pa je morala nova oblast opravičiti ukinitev. In so pač dodali š nekaj let, glej, to je ostalo od gnilega kapitalizma.
Mi pa uvajamo novo, moderno tehnologijo, za delavski razred pač najboljšo
Če že ni bil direktor za ukinitev tramvaja, so se pa na komiteju zmenili...
Potem pa je moral biti zato, sicer so ga takoj zamenjali.
Mislim pa, da se da ugotoviti v arhivu proizvajalca tramvajev v Gradcu, katere številke karoserij in šasij so bile izdelane katerega leta za Ljubljano in katerega leta za Opatijo.
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni pozitivno misleči
Darko, tramvaj št. 5 hranijo v Bistri. Ali obstaja možnost, da je kakšna oznaka na šasiji ? Tvoj predlog (Gradec) je dejansko najbolj sprejemljiv.
Na spletni strani časopisnega podjetja "Delo" je bil izpod peresa Jožice Grgič objavljen dne 20.10.2018 članek: "Od kod vsi ti podatki? " (podnaslov:" Od prvega mestnega arhivarja Antona Aškerca do sodobne arhivistike, ki skrbi za 16 kilometrov gradiva.").
Zgodovinski arhiv Ljubljana praznuje 120-letnico delovanja in spodobilo se je kaj več napisati .
Priložene sta dve fotografiji, ki govorita tudi o tramvaju. Verjetno sta bili že kje videni, toda kar je občudovanja vredno, je njuna kvaliteta. Pri drugi ("mobilizacija 1914") se lepo vidi napajalno omrežje (držali) in na desni strani tramvajski tir. Do dandanes se držali nista ohranili.
Vir:https://www.delo.si/kultura/razno/od-ko ... 04247.html
LP Igor
Darko, tramvaj št. 5 hranijo v Bistri. Ali obstaja možnost, da je kakšna oznaka na šasiji ? Tvoj predlog (Gradec) je dejansko najbolj sprejemljiv.
Na spletni strani časopisnega podjetja "Delo" je bil izpod peresa Jožice Grgič objavljen dne 20.10.2018 članek: "Od kod vsi ti podatki? " (podnaslov:" Od prvega mestnega arhivarja Antona Aškerca do sodobne arhivistike, ki skrbi za 16 kilometrov gradiva.").
Zgodovinski arhiv Ljubljana praznuje 120-letnico delovanja in spodobilo se je kaj več napisati .
Priložene sta dve fotografiji, ki govorita tudi o tramvaju. Verjetno sta bili že kje videni, toda kar je občudovanja vredno, je njuna kvaliteta. Pri drugi ("mobilizacija 1914") se lepo vidi napajalno omrežje (držali) in na desni strani tramvajski tir. Do dandanes se držali nista ohranili.
Vir:https://www.delo.si/kultura/razno/od-ko ... 04247.html
LP Igor
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Igor,
tako podrobno še nisem zbiral podatke za tramvaje. Mislim pa, da jih pravi zbiralci imajo.
Ne vem pa, zakaj mi Google ne odgovori na vprašanje o gostilni Motoch/Motoh na fotografiji (v zgradbi z reklamo za Singer šivalne stroje) ?
pozdrav
Darko
tako podrobno še nisem zbiral podatke za tramvaje. Mislim pa, da jih pravi zbiralci imajo.
Ne vem pa, zakaj mi Google ne odgovori na vprašanje o gostilni Motoch/Motoh na fotografiji (v zgradbi z reklamo za Singer šivalne stroje) ?
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Ja, Titove petletke so delale čuda
Spreminjale so prirodo...
...in družbo/ljudi
V šoli smo imeli predmet: Spoznavanje/spreminjanje prirode in družbe
Ja, omenjali smo izravnavanje Tržaške, vendar fotografij o spreminjanju prirode (in družbe) nismo imeli.
Je pa v knjigi T.Brate: Ljubljanski tramvaj zelo nedefinirano/brezčasno zapisana izravnava Tržaške ceste:
"Po vojni je bila tramvajska proga na Vič deloma prestavljena."
Opisane so še "posebne" težave, ki jih je povzročal močvirnat teren na prestavljenem delu ceste.
Brezčasni zapis se nadaljuje z novo brezčasnostjo:
"Šele po mnogih letih se je tramvajsko podjetje odločilo odpraviti pomanjkljivosti viške proge. Na tem odseku so začasno ukinili promet, odstranili tirnice, v zemljo vgradili skale in betonske plombe ter z vsem tem zapolnili močvirnat teren pod cesto. Vse skupaj so zabetonirali in na to spet položili tirnice. Po tem radikalnem posegu se proga ni več pogrezala."
Pa smo zopet pred dilemo, saj ne vemo, ali te Igorjeve/Vlastjeve fotografije prikazujejo prvo izravnavo ali že "radikalni" poseg
Evo Igor, rešiš en problem in že padeš v drugega
Je pa zanimivo, da ljudje niso hodili po širokem pločniku, temveč po...cesti.
Za številko tramvaja pa se ne morem odločiti...
pozdrav
Darko
Spreminjale so prirodo...
...in družbo/ljudi
V šoli smo imeli predmet: Spoznavanje/spreminjanje prirode in družbe
Ja, omenjali smo izravnavanje Tržaške, vendar fotografij o spreminjanju prirode (in družbe) nismo imeli.
Je pa v knjigi T.Brate: Ljubljanski tramvaj zelo nedefinirano/brezčasno zapisana izravnava Tržaške ceste:
"Po vojni je bila tramvajska proga na Vič deloma prestavljena."
Opisane so še "posebne" težave, ki jih je povzročal močvirnat teren na prestavljenem delu ceste.
Brezčasni zapis se nadaljuje z novo brezčasnostjo:
"Šele po mnogih letih se je tramvajsko podjetje odločilo odpraviti pomanjkljivosti viške proge. Na tem odseku so začasno ukinili promet, odstranili tirnice, v zemljo vgradili skale in betonske plombe ter z vsem tem zapolnili močvirnat teren pod cesto. Vse skupaj so zabetonirali in na to spet položili tirnice. Po tem radikalnem posegu se proga ni več pogrezala."
Pa smo zopet pred dilemo, saj ne vemo, ali te Igorjeve/Vlastjeve fotografije prikazujejo prvo izravnavo ali že "radikalni" poseg
Evo Igor, rešiš en problem in že padeš v drugega
Je pa zanimivo, da ljudje niso hodili po širokem pločniku, temveč po...cesti.
Za številko tramvaja pa se ne morem odločiti...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers