Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:492050

Pozdravljeni,

nadaljujemo z avgustovskimi nesrečami leta 1937.
Dne 10.8.1937 je voznik Vouk Anton na Gradišču zbil s tramvajem dečka na kolesu, ki se je lažje poškodoval.

»Vouk Anton, voznik cestne železnice je dne 10.8.1937 zbil dečka na kolesu v križišču Gradišče. Deček je dobil lažje poškodbe, vendar ga je rešilni avtomobil vseeno odpeljal v bolnico.
Dne 8.10.1937 ob 10.uri 40 minut je bil službujoči stražnik Abram Ivan na Cesti 29. Oktobra od nekega pasanta obveščen, da je ravnokar na križišču Gradišče inGregorčičeve ulice tramvaj podrl na tla nekega dečka.
Abram se je takoj podal na lice mesta in ugotovil sledeče:
Zgoraj navedeni Vouk je v kritičnem času vozil z vozom cestne železnice št.17 od Kongresnega trga po Gradišču v smeri Ceste 29. Oktobra in ko je privozil v bližino križišča Gregorčičeve ulice in Gradišča, se je istočasno pripeljal na kolesu od Vegove ulice po Gregorčičevi ulici 10-letni Pavlovič Marjan, sin policijskega nadstražarja, in na omenjenem križišču krenil s kolesom na levo v Gradišče.
Ko je Vouk dečka opazil, je sicer brzino nekoliko zmanjšal, a vendar vozil dalje misleč, da se bo deček držal leve strani. Ko pa se je Pavlovič peljal kakih 8 korakov po levi, je nenadoma krenil iz leve na desno stran ceste in se tako zapeljal naravnost pred prihajajoči tramvaj, ki ga je s kolesom vred podrl na tla, koder je obležal nezavesten.
Na lice mesta dospeli rešilni avto, ki je bil pozvan potom nekega zasebnega telefona, in poškodovanega odpeljal, ker ga je njegov oče že poprej odnesel na svoj dom na Emonsko cesto.
Deček se je pri padcu močno prestrašil in zadobil po raznih delih telesa več prask, ki pa so vse lažjega značaja. Poleg tega se mu je pokvarilo kolo, na katerem trpi njegov oče približno 150 Din škode, ni pa predložil tozadevnega zdravniškega spričevala.
Vouk je stražniku Abramu izpovedal, da je zavoro z vso silo takoj zavrl, ni pa zmogel voza tako hitro ustaviti, da bi nezgodo preprečil.«

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

druga nesreča v avgustu 1937 se je pripetila 11.8.1937 na Celovški cesti št.53, ko je tramvaj zadel pešca.

"Dne 11.8.1937 ob 9 uri je na Celovški cesti pred hišo št.53 Resnik Josip, voznik cestne železnice, z desnim vogalom tramvaja št.21, podrl na tla Srebrnik Josipa, 60 let starega delavca iz vasi Voglje pri Senčurju.
Srebrnik je bil zadet, ko je hotel komaj 2 metra pred vozom prekoračiti progo. Zaščitna mreža ga je odrinila 1 1/2 metra naprej.
Ko je voznik ustavil, je bil Srebrnik potegnjen iz zaščitne mreže, ranjen na desni strani glave, vsled česar je bil odpeljan z rešilnim vozom v bolnico.
Očividno je nezgodo zakrivil sam Srebrnik."
Priče dogodka: Cerar Avgust, policijski stražnik."

Tretja avgustovska nesreča leta 1937 je sicer povezana s tramvajsko progo, ni pa bilo velike materialne škode za električno cestno železnico.
Zaradi zaleta z avtom v drog elektrine napeljave cestne železnice je "raz droga padla na tla in se razbila tabla z napisom: POSTAJALIŠČE CESTNE ŽELEZNICE" #-o

"Dne 31.8.1937 ob 22.uri je policijski stražnik Oražem telefoničnim potom obvestil tukajšnjo postajo, da je od nekega pasanta doznal, da je bilo malo preje na Tržaški cesti pred tobačno tovarno karambol nekega avtomobila.
Takoj nato sta se podala Colja Alojzij, policijski stražnik in gospod nadstražnik Senčur na kraj dejanja in naknadno ugotovila sledeče:
Tega dne, približno ob 21 uri 30 minut je Zupan Valentin iz Radovljice, vozil s svojim osebnim avtomobilom z evidenčno št. 2-1816/37 po Tržaški cesti v smeri Bleiweisove ceste, pravilno po desni strani ceste.
V višini hiše št. 9 se mu je nenadoma pojavil pred avtomobilom neki do sedaj nepoznani kolesar, vozeč se po levi strani v smeri proti Viču. Zupan je krenil malo desno, da se izogne nesreči in se pri tem zaletel s prednjim desnim delom avtomobila v ob cesti stoječi železni drog električne napeljave cestne železnice s tako silo, da je vsled močnega sunka padla raz droga na tla in se razbila tabla z napisom "Postajališče cestne železnice."
V kritičnem času se je v avtu vozilo 6 oseb, ki pa ni bil pri tem nihče telesno poškodovan, pač pa se je avto pri zaletu še precej poškodoval, tako da trpi Zupan radi tega približno 1000 Din škode.
Zupan ne more glede dotičnega kolesarja navesti nobenih podatkov ali opisa, ker je takoj po zaletuneznanokam pobegnil in tudi poizvedbe od strani stražnika so ostale do sedaj brez uspeha."


Končali smo z avgustovskimi nesrečami leta 1937.
Tudi septembra 1937 so se dogodile 3 nesreče...


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:492170

Pozdravljeni,

prva nesreča v septembru 1937 je bil dne 1.9.1937 samo manjši trk tovornega avtomobila v tramvaj. Nihče ni bil poškodovan.

»Štirn Pavel iz Vrhnike je dne 1.9.1937 ob 10. uri po Tavčarjevi ulici tako neprevidno privozil na Tyrševo cesto, da je pri kavarni Evropa pasiral tramvajsko progo in se s tovornim avtom št. 2-676/1937 zadel v vozeči tramvaj, pri čemer se je ob desno stran obdrgnila in upognila naprava nad sprednjim kolesjem. Vsled tega bo imela uprava maloželezniške družbe gotovo okrog 200 Din škode.
Tramvajski voz št.28 je privozil proti Evropi in voznik Gerkman Leopold je zaviral, vendar nesreče ni mogel preprečiti.
Štirn prizna svojo krivdo in je tudi pripravljen poravnati povzročeno škodo. Drugače ni bila neposredno ogrožena nobena oseba.«


Poglejmo si še drugo nesrečo v septembru 1937, ki se je dogodila 3.9.1937 na Celovški cesti med Dravljami in Št.Vidom. V nesrečo je bila vpletena čreda...ja, 10 glav goveje živine :roll:
Poškodovan je bil en vol :roll:

»Grhović Stevo iz Ribnika (Savska banovina) in Ivanović Stanko iz Vojina (Savska banovina) sta dne 3.9.1937 ob 22.15 uri skozi Dravlje proti Št. Vidu gnala 10 glav goveje živine. Med hišo št. 170 in št.100 je za čredo privozil tramvajski voz št.16 cestne železnice, katerega je vozil voznik Resnik Jože. Pred vozom sta se dva vola vsled nenadne razsvetljave pred tramvajem splašila tako, da je enega od teh tramvaj zadel v zadnji del in ga podrl na tla, kjer je obležal z zadnjima nogama pod prvim delom voza, dokler niso voz z dvigali dvignili.

Vol je okrog 600 kg težak, je deloma ranjen na desnem kolku, na križu, repu in trebuhu.
Vola je odgnal Zajšek Ivan, policijski stražnik III. razreda iz kraja nezgode pod šupo Černič Edvarda, kjer se nahaja na razpolago lastniku Grašič Janezu, mesarju iz Kranja, ker je za hojo nesposoben.
Pripomni se, da je cesta, kjer se je nezgoda pripetila, za javni promet zaprta, z ozirom na to, da je v gradnji.«


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:492250

Pozdravljeni,

tretja nesreča v mesecu septembru 1937 se je dogodila 6.9.1937 ob 14.uri na vogalu Gosposvetske in Gledališke ulice. Uničen je bil nov novcat tovornjak, poškodovana je bila potnica v tramvaju (zlom roke).

»Štrukelj Peter iz Krašnje je dne 6.9.1937 ob 14. uri na Gosposvetski cesti tako neprevidno vozil s svojim tovornim avtom, da je pri pasiranju tramvajske proge na vogalu Gosposvetske ceste in Gledališke ulice povzročil trčenje s tramvajem. Tramvaj je precej poškodovan, tovorni avto pa skoraj popolnoma razbit in bo pri njem gotovo za kakih 20.000 Din škode, dočim je pri tramvaju le za okrog 200 Din škode.
Razven tega je bila poškodovana vsled tega karambola tudi Likovič Martina, uradnica pri Ketteju. Likovičeva se je namreč vozila v tramvaju na zadnji strani in je pri zaletu oz. pri trčenju vozil stala pri vratih, ki so se vsled hudega sunka odprla, zašla z desno roko med vrata, ki so jo tako pritisnila, da ji je zlomilo desno roko in je morala iskati zdravniško pomoč v bolnici.

Štrukelj je malo pred nezgodo črpal pred Slamičem nafto za novi voz, ki ga je bil pripeljal iz garaže Rojina, od kjer ima še številko 0-02017 (registriran še ni). Ko je od tu odpeljal hoteč zaviti v Gledališko ulico, pa je prehitro zavil na levo in pri tem skoro rezal ovinek. V istem času pa je privozil iz smeri Šiška tramvajski voz št. 28, katerega je vozil voznik cestne električne železnice Valas Anton, sprevodnik pa je bil Arnež Jurij. In sicer je ta voz moral vsekakor voziti zelo naglo, kajti vsled močnega sunka je težki tovorni voz odrinil kake 3 metre naprej. Zadel pa se je v sprednjo desno stran avtomobila, vsled česar mu je zvil šasijo, močno udrl desno sprednjo stran, zdrobil sprednje desno kolo in sploh mu demoliral ves sprednji del, da ga je bilo treba po karambolu odpeljati z drugim tovornim avtom stran.
Dočim je pri tramvajskem vozu razbita sprednja svetilka, zvit odbijač in močno udrta sprednja stena ob desni strani. Voziti je moral kot že rečeno precej naglo, kajti po znakih in po puščanju peska na tračnicah je bilo razvidno, da je zaviral nekako sredi Gledališke ulice, to je kakih 6 m pred karambolom in vendar ni mogel ustaviti, ali vsaj ublažiti karambol.

Voznik tovornega avtomobila pravi, da ni videl tramvaja niti ni slišal signala.
Po situaciji, ki se jo je zamoglo predočiti po trčenju, izgleda, da je največ kriva neprevidnost šoferja Štruklja samega, ki je ostro rezal ovinek in ni dovolj pazil, ko je prečkal tramvajsko progo. Voznik cestne električne železnice pa bi bil morda kriv le toliko, ko ni pravočasno zavrl voza, ali če je vozil na tem mestu prehitro.«

Poglejmo še zapis o nesreči v Jutru, 7.9.1937:

Slika

Naslednji dan (8.9.1937) je v Jutru sledil popravek:

Slika

V celem mesecu septembru 1937 nisem našel v časopisju nobene nesreče več.

In smo že v oktobru 1937...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:492400

Pozdravljeni,

prva nesreča v oktobru 1937 se je dogodila dne 2.10.1937 ob 19.20 uri. Bila je samo materialna škoda. Tramvaj se je zaletel v osebni avto.

Te nesreče ne boste našli v časopisju...

Zakaj :?:
Zato, ker je bil v nesrečo vpleten francoski poslanik v Beogradu.

Kaj se je zgodilo ?

»Dne 2.10.1937 ob 19.30 uri je Detela Anton, šofer pri francoskem poslaniku v Beogradu, stražniku Jančič Avgustu prijavil, da je malo pred tem /menda ob 19.20 uri/ na gosposvetski cesti pred gostilno pri »Levu« prišlo med njim odnosno med njegovim osebnim avtomobilom št. 1-259, v katerem se je istočasno vozil francoski poslanik baron Coche iz Beograda in med tramvajem št. 26 do karambola, pri katerem da se je na njegovem avtomobilu razbil reflektor in poškodoval levi blatnik in odbijač ter da bo na avtomobilu do okrog 100 Din škode.
V kolikor se je zamogel stražnik Jančič pozneje po karambolu, že ko ni bilo nobenega vozila več na licu mesta, ugotoviti, je prišlo do karambola na sledeči način:
Tramvaj, ki ga je vozil Gerkman, je vozil izpred Evrope proti Šiški. Na Gosposvetski cesti, pred gostilno pri »Levu«, kjer se nahaja kretnica za premeno tramvaja z ene proge na drugo /od gostilne pri »Levu« do železniške ambulante je namreč enotirna proga/ pa je Gerkman to kretnico prevozil s tramvajem nekoliko predaleč, kajti iz nasprotne strani odnosno iz smeri Šiške pa je po isti progi vozil drug tramvaj, kateremu pa se je moral Gerkman z vozom umakniti nekoliko nazaj na kretnico, sicer bi trčila skupaj.
To pa je imelo za posledico, da je Detela, ki je vozil zadaj za tem tramvajem proti Šiški in nič sluteč, da namerava tramvaj voziti nazaj, oplazil z levo sprednjo stranjo avtomobil ob zadnji desni del tramvaja in si tako poškodoval že omenjene dele avtomobila, dočim je ostal tramvaj nepoškodovan.
V kolikor bi bilo krivdo pripisovati enemu ali drugemu, se pravzaprav ni dalo točneje ugotoviti, vendar pa bi se dalo iz tega dejanskega stanu sklepati, da voznik tramvaja ni bil zadosti oprezen, da bi za njim vozeči promet opozoril, ali pa čakal na prosto pot.«

Vidimo, da je bil osebni avto francoskega barona, poslanika v Beogradu, res registriran v Beogradu (1-259).

Sedaj vsaj vemo, kako je bil izveden ta del tramvajske proge:

Slika

povečava:

Slika

Takole je bilo leta 1935:

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:492700

Pozdravljeni,

druga nesreča v oktobru 1937 se je dogodila 14.10.1937 ob 17.20 uri. Tramvaj je zbil konja na tla. Materialna škoda je bila minimalna.

Slika so spravili pokonci :thumbupl


»Košenina Alojz, posestnik iz Kosez je dne 14.10.1937 ob 17.20 uri peljal z dvovprežnim vozom po Celovški cesti proti centru mesta. Na križišču pred pivovarno »Union« mu je pripeljal voz cestne železnice naproti, kateremu se je Košenina v precej ostrem loku izognil na desno, pri čemer je zapeljal na tir izogibališča, ki je bil še prost.
V tem trenutku je pripeljal za njim voz cestne železnice št. 16, ki ga je upravljal voznik Furman Viljem. Košenina, ki je bil s konji že na tiru tik pred vozom cestne železnice ter je zvonenje preslišal, voza samega pa ni mogel videti, ker mu je njegov lastni voz zastiral pogled nazaj, je mirno vozil naprej.
Posledica tega je bila, da je voz cestne železnice zadel v Košeninovega desnega konja. Sunek je bil, kljub temu da je vozik cestne železnice voz zaviral, tako močan, da je desni konj levega tako odrinil, da je ta padel na tla, istočasno pa je tudi ojnico* od voza odlomil. Voz cestne železnice se je nato ustavil, nakar je Košenina spravil svojega konja pokoncu.
Škoda, ki je bila s tem Košeninu povzročena, znaša okrog 100 Din, medtem ko voz cestne železnice ni utrpel nikake škode.
Krivdo na nezgodi je nesrečnem slučaju pripisati.«

SSKJ: ójnica -e ž (ọ̄) 1. nav. mn. vsako od dveh ojes, med katera se vprega žival: naravnati vola v ojnice // ekspr., navadno s prilastlkom kar kaj omejuje: ojnice oblasti; ostal je v ojnicah vaškega življenja / zakonske ojnice ∙ ekspr. skakati čez ojnice biti nezvest v zakonu; ne ubogati, delati, kar je nedovoljeno 2. strojn. drog, ki veže bat ali križnik z ročico ali kolenom na gredi: okvara na ojnici ♪

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

tretja nesreča v oktobru 1937 se je pripetila 24.10. 1937 o 21.30 uri pred hišo na Tržaški cesti št.26. Tramvaj je zadel kolesarja, ki je hodil ob kolesu. Težja poškodba.

»Dne 24.10.1937 okoli 21.30 ure je pripeljal voznik električne cestne železnice Punčoh Stanko po Tržaški cesti iz Viča v smeri Ljubljane. Pred hišo št.26 na Tržaški cesti je šel pred vozom Rejc Marjan, delavec iz Rožne doline.
Ko je Punčoh pripeljal do Rejca, se je ta iz neznanega vzroka zaletel pred voz tako, da je Punčoh z elekričnim vozom zadel v Rejcevo kolo in ga tako podrl na tla. Rejc je pri padcu zadobil na temenu glave precejšno poškodbo, katera je očividno težjega značaja. Rejc je bil z rešilnim avtom prepeljan v splošno bolnico.
Nezgoda se je pripetila le vsled tega, ker Rejc ni vzel pozornosti, da za njim prihaja električni voz, dasi je Punšoh dajal znamenje z zvoncem.«

Nesreča je našla pot tudi v časopis:

Jutro, 25.10.1937:

Slika


Ali se je pripetila 24.10.1937 na Celovški cesti še ena nesreča ali je to novinarski šum informacij, pa ne dam roke v ogenj. Bi bilo potrebno preveriti policijske zapisnike za tisti dan zelo podrobno...

Slika


Tako, zaključili smo z nesrečami v oktobru 1937.
Čaka nas samo še november 1937.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:493230

Pozdravljeni,

prva novemberska nesreča v letu 1937 (tridesta v letu), je bil karambol dne 3.11.1937 med vojaškim tovornim avtomobilom št. V V. 268 in tramvajem št.33. Materialna škoda je bila minimalna.

»Dne 3.11.1937 ob 11 uri 40 minut je vojaški tovorni auto št. VV.268, ki ga je vozil redov-šofer avtočete aerodrom Ljubljana, Bohinc Pavel, zavo zil na križišču Vrhovčeve ulice in Jegličeve ceste v tramvaj št.33, ki ga je vozil po Jegličevi cesti proti kolodvoru Miklavčič Maks.
Voznik tramvaja je dajal pravilno znake pred omenjenim križiščem ter izklopil tok in vozil zelo previdno, ter je videč, da prihaja po Vrhovčevi ulici avto – ustavil tramvaj, predno je zavozil vanj omenjeni avto.
Tudi šofer avtomobila je skušal pravočasno ustaviti avto, kar pa mu ni uspelo, ker je bil avto težko natovorjen (vozil je drva), vsled česar je s sprednjim delom avtomobila rahlo zadel v sprednjo levo stopnico tramvaja, pri čemer se je avtomobilu poškodoval prednji odbijač, na katerem ima vojaška uprava le malenkostno škodo, dočim je tramvaj ostal nepoškodovan.
Krivda tega karambola pa ne zadene ne enega ne drugega, ker sta oba vozila previdno in je nezgodo le pripisovati zgolj slučaju.«

Dne 4.11.1937 se je dogodila druga nesreča v novembru 1937. Tramvaj je v Gradišču podrl peško (75 letno upokojenko) in poškodba je bila zlomljena noga.
O tej nesreči imamo zapis v časopisu Slovenski narod z dne 5.11.1937:

Slika


Tretja nesreča v novembru 1937 se je pripetila dne 17.11.1937 ob 18.uri pri oranju snega s tramvajem, na katerem je bil pritrjen snežni plug.
Tramvaj je zadel v tovorni avto št.2-23. Poškodovan je bil voznik tramvaja, ki ga je pri trku vrglo skozi razbito prvo stran voza na cesto. V bolnici se je izkazalo, da ni bil huje poškodovan.

»Bitenc Ivan, voznik cestne železnice je 17.11.1937 ob 18. uri peljal s praznim tramvajskim vozom, na katerem je imel pripravo za oranje snega, od remize proti mestu.
Ko je pripeljal do križišča Celovške ceste in Tržne ulice, je pripeljal po Celovški cesti iz mesta proti domu s tovornim avtomobilom št. 2-23 Hainž Štefan. Hainž je zavil z avtom s Celovške ceste v Tržno ulico til pred prihodom tramvajskega voza, očividno misleč, da se bo isti na postajališču pred gasilskim domom ustavil.
Ker pa se tramvajski voz, ki je vozil po progi samo zato, da je nanovo napadel sneg odrinil z iste, na postajališču ni ustavil. Hainž pa je z avtom že zavil na levo proti Tržni ulici, je nastala taka situacija, da se trčenja ni moglo preprečiti. Kljub temu je Hainž skušal z avtom prehiteti bližajoči se tramvajski voz, ter je za dosego tega deloma po hodniku peljal, vendar ni mogel trčenja preprečiti, ker v istem trenotku se je tramvajski voz s tako silo zaletel v prednjo desno stran avta, da si je sam zdrobil celo sprednjo stran ter je voznik Bitenc padel z voza na tla in to skozi odprtino, ki je pri trčenju nastala.
Bitenc si je pri trčenju obrezal na zdrobljenih šipah desno roko ter je bil nato z rešilnim avtom prepeljan v bolnico, kjer so ga pa samo obvezali, nakar je šel domov.
Da je prišlo do karambola zadene krivda v enaki meri Bitenca kakor tudi Hainža.«


Četrto nerečo v letu 1937 bomo pustili za jutri, glede na to, da se je končala s smrtnim izidom...


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:493570

Pozdravljeni,

s to četrto nesrečo v novembru 1937, ki se je končala s smrtnim izidom sem malo počakal, ker sem želel imeti zapise iz vseh časopisov.

Poglejmo zapis iz časopisa "Jutro" z dne 23.11.1973:

Slika

Slika


"Slovenec", dne 23.11.1937:

Slika
Slika

"Slovenec" je tega dne objavil tudi osmrtnico:

Slika


"Slovenski narod", dne 22.11.1937:

Slika


"Slovenski dom", dne 22.11.1937:

Slika


Iz naslova v "Slovenskem domu" lahko sklepamo, da so se smrtne nesreče, v katerih je bil vpleten tramvaj, le dogajale.

V letu 1937 je bila sicer to edina smrtna žrtev nesreč, povezanih s tramvajem.

Poglejmo si še policijski zapisnik nesreče, ki se je pripetila 21.11.1973 okoli 20.30 ure:

»Jančar Anton je dne 21.11.1937 okrog 20.30 ure na Celovški cesti v Zg. Šiški podrl z vozom cestne železnice št.21 Janežič Marijo, vrtnarico, Primožič Franca, uradnika Zveze industrijcev in Zirkelbach Elizabeto, uradnico v upravi »Slovenca«.
Janežič Marija je bila takoj do smrti povožena, Primožiču je bila desna roka v rami zlomljena, razen tega pa je bil tudi težje poškodovan na glavi, Zirkelbachova pa je ostala nepoškodovana.

Nezgoda se je pripetila takole:
Primožič, Janeževičeva in Zirkelbachova so šli vštric po progi cestne železnice v smeri od Št.Vida proti Ljubljani in sicer tako, da je šel Primožič v sredini, Janežičeva na njegovi levi, Zirkelbachova pa na desni strani. Na mestu, kjer se od Celovške odcepi pot k Knobleharjevem zavodu, je za njim pripeljal voz cestne železnice št.21, katerega je vodil voznik Jančar.
Jančar je kljub megli in temi opazil omenjene tri pred seboj v razdalji kakih 20 korakov, vsled česar je začel močno zvoniti, nakar pa omenjeni trije niso reagirali ter se niso odstranili s proge. Ko se jim je Jančar približal na okrog 3-4 m, je začel z vso silo voz zavirati, vendar pa ni mogel voza v tej razdalji ustaviti, marveč je vse tri podrl na tla. Posledica tega je bila, da je Primožič odletel na desno stran ob progi, Janežičeva je padla na progo pred vozom ter se je vjela v zaščitno napravo pred vozom, Zirkelbachova pa je padla na cestišče na levi strani proge. Jančar je nato spustil pesek v tračnice, vendar je voz šele v razdalji 22 korakov mogel ustaviti, ker so bile tračnice mokre ter je voz z zavrtimi kolesi drsal.
Čim se je voz ustavil, je stopil Jančar na cesto ter je pomagal naložiti v osebni avto last Medvešček Leopolda, ki je slučajno stal pred gostilno Kavčič, Primožiča in Zirkelbachovo in je nato Medvešček odpeljal v bolnico. Jančar je nato gledal okrog voza, da bi opazil, kje je še ena ženska, ko je poprej vendar videl tri osebe pred seboj na progi, ni je pa mogel nikjer opaziti.
Misleč, da se je ta ženska odstranila kam stran od voza, je stopil Jančar zopet na voz ter je začel počasi voziti proti postajališču, ki je pred gostilno Kavčič. Med vožnjo pa je Jančič čutil, da se nekaj drsa po tleh, vsled česar je voz tik pred postajališčem zopet ustavil ter je šel v zaščitno napravo gledat, kjer pa je dobil Janežičevo mrtvo ležati. Jančar je Janežičevo v zaščitni mreži peljal 90 korakov daleč.
Janežičeva je zadobila pri udarcu voza zadaj na desni strani glave veliko rano ter nekoliko manjšo tudi nad desnim očesom ter je bila očividno takoj mrtva.«


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

Očividno je bila zaščitna naprava na tramvajih žal prepogosto potrebna. Ali smo kje že videli kakšno dobro fotografijo, kje bi se videle podrobnosti te naprave?
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Metod, pozdravljen,

te fotografije so bolj redke.

Na načrtu celovškega tramvaja pa imamo priložnost videti napravo, zraven pa še demontirano košaro ob tramvaju, ki ga popravljajo...

Slika

Slika

Mreža na vzvodu, ob katero je zadel ležeč človek, je moontirana na sprednjem delu tramvaja, lovilna mreža je v popolnoma desnem spodnjem delu fotografije, ker so jo demontirali zaradi popravila.
Ko se je mreža na vzvodu odmaknila v smeri vzdolž dna tramvaja, se je sprostila lovilna mreža, ki se je spustila skoraj do tal in ujela ležečega človeka.

Načrt in fotografija iz knjige Gerhard Mayr, Hansgeorg Prix: Die Klagenfurter Strassenbahn, Klagenfurt 1982 (primer solidno izdelane monografije!)

Izkazalo pa se je, da te naprave niso najbolj učinkovite in da so povzročile še kakšno dodatno poškodbo, zato so jih recimo v Celovcu 7.11.1940 zamenjali s fiksnimi varnostnimi okviri, ki so imeli spodnji rob 80-100 mm nad gornjim robom tirnice. Okvir je imel spredaj koničast, da je "čistil" levo-desno.

Še primer lovilne košare na tramvaju v Zagrebu:

Slika

Tudi v Zagrebu so zamenjali košare z varnostnimi letvami...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:493750

Pozdravljeni,

končno smo se "prebili" do zadnje nesreče v mesecu novembru in s tem tudi v celem letu 1937. Bilo je 34 nesreč. Verjetno se je zgodila še kakšna, ki pa nam je "ušla"...
Neverjetno veliko :shock:

Poglejmo si četrto novembersko nesrečo leta 1937, ki se je pripetila 22.11.1937 ob 9.35 uri na križišču Masarykove ceste in Majstrove ulice, ko je tramvaj trčil v vojaški avtomobil:

»Dne 22. novembra 1937 ob 9 uri 35 minut je Pogačar Rudolf, voznik tramvaja, vozil s tramvajskim vozom na Masarykovi cesti proti Jegličevi cesti in ko je s tramvajem dospel do Rancingerjeve hiše, je iz Majstrove ulice pravilno po desni strani privozil vojaški tovorni avtomobil št.828/4N in sta obe vozili trčili skupaj tako, da je tramvaj zadel z levo sprednjo stranjo v sredino tovornega avtomobila, kar je imelo za posledico, da sta obe vozili poškodovani, voznika pa sta ostala nepoškodovana.
Voznik Pogačar trdi, da se je vojaški avtomobil tako nenadoma pojavil pred tramvajem, da tega ni bilo mogoče ustaviti pravočasno, akoravno je voznik močno posul tračnice s peskom. Trdi tudi, da vojaški avtomobil ni dal signalov njegovega privoza na Masarykovo cesto.
Vojaški avtomobil sta šofirala redova Kotnic Franc in Jovanović.
Priložena skica o tem karambolu je izvedena po karambolu na podlagi izpovedi tramvajskih uslužbencev in po ugotovitvi na kraju samem po ostankih posutega peska na tračnicah.
Po izpovedi voznika Pogačar Rudolfa je vozil Pogačar z zmernim tempom in takoj zavrl voz ter progo posial s peskom, ko se je pojavil vojaški avto izza vogala Majstrove ceste in zavozil na Masarykovo cesto. Ker pa je bila proga tedaj zelo spolzka, ni mogel preprečiti karambola, pač pa je trčenje zelo omilil, da ima tramvajska družba le okrog 350 Din škode na vozu. Pogačar trdi, da ni slišal hupe vojaškega avtomobila.
Ker je tudi vojaški avto vozil pravilno po svoji desni strani, a je tam oster vogal z Majstrove na Masarykovo cesto in zakriva visok zid vojaške kasarnerazgled na obe strani, je pripisati to nezgodo le zgolj slučaju.
Škoda na vojaškem avtomobilu tu ni znana, sodi pa se, da je minimalna, ker je takoj po karambolu odvozil dalje.
Po odredbi upravnika policije:
Policijski svetnik Pestevšek,s.r.«


Priložena je skica o karombolu,, ki je izvedena po karambolu :wink: :lol:

Slika


Tako, končali smo z letom 1937. :thumbupr
Ustvarili smo si sliko, kaj se je dogajalo z nesrečami, v katerih je bil vpleten tramvaj. Seveda pa tega leta ne moremo posploševati. Pogledati bi bilo potrebno še nekaj let, da bi lahko prišli do povprečja.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:493950

Pozdravljeni,

za leto 1938 bomo dodali samo nesrečo, ki jo je že objavil Igor na strani 105 in še kakšno, ki jo bomo našli po liniji najmanjšega upora*
Bomo leto 1938 "izpustili" in bomo malo bolj pogledali leto 1939. Vsekakor pa ne tako podrobno kot leto 1937 :roll:
trackpan napisal/-a:Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Vrnimo se k tramvajski progi v Šentvidu. Poglejte in upam, da ... #-o


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika

LP Igor

* = SSKJ: narediti kaj po liniji najmanjšega odpora tako, da se porabi čim manjši trud ali vzbuja čim manjši odpor pri drugih

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

še ena nesreča iz leta 1938, po liniji najmanjšega upora...

Zgodila se je 29.12.1938 ob 10.45 uri na Tržaški cesti. Z dvovprežnimi sanmi se je hlapec zaletel v tramvaj. Bila je minimalna materialna škoda. Konji so preživeli :wink:

»Dne 29.12.1938 ob 10.45 uri je peljal voz št. 32 po Tržaški cesti iz Ljubljane proti Viču. Voz je vozil voznik Šipelj Josip.
Iz dvorišča hiše št. 48 na Tržaški cesti je pa ravno takrat, ko je tramvaj vozil tam mimo, pripeljal z dvovprežnimi sanmi Zalokarjev hlapec Kotnik Franc ter se s konji zaletel v tramvajski voz. Pri tem so se pri tramvajskem vozu ubile šipe v vrednosti 250 Din.
Kotnik pravi, da je vozil na saneh ca 500 kg teže in ker so bila tla s snegom gladko utrjena, konji pa spočiti, v trenotku, ko je zagledal tramvaj, ni mogel obvladati odnosno ustaviti in je tako prišlo do nesreče.
Voznik tramvajskega voza Šipelj pravi, da je Kotnik v trenotku, ko je s konji pripeljal na cesto in opazil tramvaj, zgubil oblast nad konji in je mesto, da bi zavil s konji na levo proti Ljubljani, kamor je bil namenjen, je pustil, da so tekli naravnost v tramvajski voz.
Ob času trčenja je bilo vreme oblačno in močno ledeno, tla ledena. V tramvajskem vozu so se ob tem času nahajale 3 osebe.«

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:494200

Pozdravljeni,
poglejmo nekaj nesreč v letu 1939, v katerih je bil vpleten tramvaj, pa morda niso našle poti v časopisje.

Prva nesreča v letu 1939 se je dogodila 2.1.1939 ob 9 uri 15 min., ko je pripeljal voznik cestne električne železnice Dobovšek Franc tramvajski voz št.39 po Tržaški cesti iz Viča proti Ljubljani.
Iz Ceste XVII. na Glincah pa je na Tržaško cesto istočasno pripeljal s tovornim avtomobilom evidenčne št. 2-163/1938 Ahčin Janko, šofer pri špediciji Turk, ter se s svojim avtom zaletel v električni voz, pri čemer je poškodoval pri električnem vozu stopnice in oddrgnil barvo na vozu.
Avto pa ima poškodovan prednji levi blatnik in odbijač nekoliko zakrivljen. Obojestranska škoda do sedaj ni znana.
Krivda zadene večji del šoferja Ahčina, kateri ni polagal dovolj pažnje na prihajajoči tramvajski voz, ko je vozil iz stransko ležeče ceste na Tržaško cesto.
V tramvaju se je nahajala ena oseba, na avtomobilu pa poleg šoferja dva delavca spremljevalca.
Vremeje bilo oblačno, tračnice pa vsled južnega vremena spolzke.

Glede na to, da materialna škoda ni bila prevelika in da ni bil nihče poškodovan, so za raziskavo nesreče določili Ivana Levsteka, policijskega stražnika-pripravnika.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori