Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:494425
Pozdravljeni,

druga nesreča v letu 1939 se je dogodila tudi 2.1.1939. Tudi ta ni zašla v časopise.

Pravzaprav nihče niti vedel ne bi zanjo, če ne bi Miklavčič Anton, progovni čuvaj državne železnice javil, da je dne 2. januarja 1939 ob 15,37 uri na križišču železniške proge in Dolenjske ceste voz cestne električne železnice št. 5 zavozil v spuščene železniške zapornice ter eno izmed zapornic poškodoval v toliko, da je s tem napravil upravi državnih železnic 70 Din škode.
Koman Ivan, voznik električne cestne železnice je omenjenega dne ob istem času vozil oziroma bil voznik omenjenega voza, ni mogel pravočasno ustaviti voza, to pa vsled tega ne, ker so bile tračnice spolzke in šipe na prednjem delu voza tako zamrznjene, da res ni prvi hip opazil spuščenih zapornic. Ker pa je kljub temu vozil zelo počasi in previdno, se radi tega ni dogodila večja škoda ali kakšna druga nesreča, niti ni prišlo do nikakršnekoli panike v vozu cestne električne železnice.
Koman se je tudi obvezal, da bode nastalo škodo in stroške, kateri bi eventuelno nastali in bili v zvezi s popravljanjem te zapornice, sam plačalupravi državnih železnic.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:494800

Pozdravljeni ,
Za februar 1939 imamo zaenkrat eno nesrečo z materialno škodo, ki se je pripetila 7.2.1939. Tramvaja sta se zapletla v trk konjsko industrijsko železnico kemične tovarne v Ljubljani.
Konj je ostal nepoškodovan in na nogah …

»Dne 7.2.1939 ob 8.35 uri je peljal Janc Jožef z enovprežnim konjem 5 vagončkov, napolnjenih z odpadki iz kemične tovarne po tračnicah čez zemljišče Stavbene družbe in čez Šmartinsko cesto v jamo na polje.
Ko je pasiral cesto in prišel z vprego na tramvajsko progo, je nenadoma privozil Koman Ivan, voznik tramvaja št. 28. Ta je zavozil v predzadnji vagonček in istega pogazil in zdrobil, ostale vagončke, ki so bili nanj pripeti, pa je zavlekel približno 3 m naprej, jih iztiril in prevrnil. Pri tem se je iztiril tudi prednji del tramvajskega voza, vsled česar je obstal.
Medtem, ko je bila zapreka in ostali trije vagončki prevrnjeni na drugem tiru tramvajske proge, je privozil Rupert Franz, voznik tramvaja št. 18 po drugem tiru od Sv. Križa proti mestu in zavozil v prevrnjene vagončke in jih zavlekel v 2 m globok prepad ob tramvajski progi.
Janc se zgovarja, da je opazivši prihajajoči tramvaj nekoliko pospešil vožnjo in dajal vozniku tramvaja znamenja s povzdignjeno roko na počasnejšo vožnjo, ker sam ni mogel hitreje voziti, niti ni mogel ustaviti. Če tam hitro vozi, se mu vozički iztirijo na tramvajski progi, ustaviti pa ne more, ker nima v oblasti vagončkov. Tudi je tam radi križanja tračnic otežkočena prevožnja z vagončki.
Koman se zgovarja, da vsled goste megle ni opazil zapreke na progi. To, da je opazil komaj na 10 do 15 korakov in da voza ni mogel ustaviti radi spolzkih tračnic in da tam tudi pesek nič ne zaleže, ker ne obstane na tračnicah. Tam so namreč tračnice po načinu kakor pri železnicah. V njegovem vozu se je nahajal sprevodnik Kozamernik Franc in dva potnika.
Rupert se isto zgovarja na gosto meglo in da je opazil zapreko komaj na 6 korakov, zato voza ni mogel več ustaviti. V vozu se je nahajal sprevodnik Čebulj Jakob in še 2 potnika. Eden od teh je bil Kunaver Franc, kamnoseški mojster. Ko se je doznalo za dogodek, je šel tja policijski stražniški pripravnik Ukmar Stane, kateri je ugotovil, da je bil pesek posipan približno 20 korakov, očividci so že prej odšli. Tudi megla ob tistem času ni bila več tako gosta.
Skupna materialna škoda znaša baje 16.000 Din.
Zapinik je napisal Rudež Franc, policijski nadstražnik.«

V mesecu marcu 1939 pa imamo zopet nesrečo s smrtnim izidom :pope

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a STIB »

Tale Koman Ivan je imel kar dve nesreči v malo več kot enem mesecu.
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:495130

Pozdravljeni,

poglejmo si to nesrečo s smrtnim izidom, ki se je pripetila 18.3.1939 na Celovški cesti.
V nesrečo so bili vpleteni kolesar, dva avtomobila v prehitevanju in nasproti vozeč tramvajski voz št.30.

»Dne 18.3.1939 ob 16.30 uri je vozil s svojim kolesom Bizjak Josip, banovinski cestar, iz Ljubljane proti Št. Vidu. Bizjak je vozil po svoji desni strani in ko je privozil v bližino hiše št. 204,ga je dohitel od zadaj osebni štirisedežni auto znamke Paris z evidenčno št. 2-411, ki ga je vodil Satler Ciril, trgovski potnik iz Ljubljane.
Ker je Satler nameraval kolesarja prehiteti, je zavozil z avtom na levo oziroma na sredino ceste in tako vozil naprej.

Istočasno pa je privozil iz Ljubljane avtotaksi z evidenčno št. 2-54, ki ga je vodil Colnar Ivan. Ker je hotel Colnar prehiteti Satlerja, je zavozil na levo stran ceste.
Istočasno pa je privozil od Št. Vida proti Ljubljani tramvajski voz št. 30, ki ga je upravljal voznik Kuralt Stanko. Ker je zavozil Colnar nenadoma izza Satlerjevega avtomobila na levo stran ceste, ni mogel vsled velike brzine ustaviti svojega vozila ter vozil naprej v prostoru med Satlerjevim avtom in tramvajskim vozom. Pri tem je Colnar zadel z levo stranjo v tramvajski voz s tako silo, da je tramvajskemu vozu odbil prvo levo stopnišče, tramvajski voz pa je Colnarjevemu avtomobilu posnel streho in ga tudi močno poškodoval. Ker je Colnar vozil s silno brzino, se je njegov avtomobil po trčenju s tramvajskim vozom zadel ob Satlerjev avtomobil in ga še kakih 29 m vlekel naprej. Satlerjev avtomobil je bil vsled trčenja potisnjen na desno tako, da je zadel v Bizjakovo dvokolo in ga ob obcestnem kamnu strl, dočim je ostal Bizjak nepoškodovan.
V Colnarjevem avtomobilu sta se vozila Rozman Ivan, vojni invalid iz Ljubljane in Rožanc Viktor, vratar v državni bolnici.
Rozman je dobil ob trčenju s tramvajskim vozo težko poškodbo na glavi in je pri tej priliki izpadel iz razbitega avtomobila na cesto in obležal mrtev, dočim je zadobil Rožanc lažje poškodbe in se sedaj nahaja v domači oskrbi in zdravljenju.
Truplo pokojnega Rozman Ivana je bilo prepeljano po odredbi policijskega zdravnika g. zdravstvenega nadsvetnika dr. Luzarja v prosekturo splošne državne bolnice, kjer naj bi se izvršila obdukcija.

Po izjavi prič in dejanskega stanja ne zadene kolesarja Bizjaka, šoferja Satlerja in tramvajskega voznika krivda pri predmetni nesreči. Karambol je zakrivil Colnar Ivan, ker je vozil s pretirano brzino in hotel prehiteti Satlerjev avto, ko je lahko videl, da je že Satler zavozil na sredo ceste radi prehitevanja kolesarja Bizjaka.
Colnar Ivan trdi, da je vozil z brzino okoli 50 km/h. Ker pa brzinometer že dal časa ni deloval, ni mogel brzine kontrolirati. Ko je Colnar zavil s svojim avtom na levo, je po njegovi izjavi vozil Satler še po desni strani in kril kolesarja in šele v zadnjem trenotku Satler krenil na levo. Slučaj je hotel, da je privozil takrat od Št. Vida tramvajski voz, v katerega je Colnar zadel pri ogibanju Satlerjevega avtomobila.
Pri tem karambolu je nastala gmotna škoda na poškodovanem tramvajskem vozu okrog 500 Din. Bizjak trpi na poškodovanem dvokolesu 200 Din, Colnar Ivan pa na razbitem avtomobilu okrog 50.000 Din škode, medtem ko je ostal Sotlarjev avto nepoškodovan.
Colnar Ivan je bil po odpustu iz bolnice dne 18.3.1939 ob 18.20 uri aretiran na policijski stražnici 8. Ob času aretacije Colnar ni kazal znakov pijanosti.
Colnar se preda dne 20.3.1939 ob 14. Uri v zapore okrožnga sodišča. Istočasno se obvesti o tem okrožno sodišče. Pripomni se, da sta imela oba šoferja ob času karambola svoji vozni dopustili v redu.«

Še skica karambola:

Slika


Zapis v "Jutru", dne 19.3.1939:

Slika
Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:495470

Pozdravljeni,

počasi zaključujemo rubriko nesreče, v katere je bil vpleten tramvaj.

Ogledali si bomo še en zapis o nesreči v letu 1939, ki je imela samo materialno škodo in ni zašla med časopisne novičke.

Nesreča se je pripetila 18.7.1939 na križišču Celovške ceste in ulice Na jami (bivša Galetova ulica), ko je tramvaj trčil v deske na tovornjaku...

Iz policijskega zapisnika:

»Dne 18.7.1939 ob 17. uri sta na križišču Celovške ceste in Na jami* trčila skupaj voz cestne železnice št. 17, katerega je vozil Klun Danijel, in tovorni avtomobil, evidenčne št. 2-833/1939, znamke Opel-Blitz 75 KS, št. motorja 6568, last Babič Josipa, avtoprevoznika iz Tržiča, katerega je šofiral Šantej.

Avto je bil naložen z deskami v težini 3000 kg, katere so zadaj molele za en meter čez karoserijo, ter peljal v smeri proti Št. Vidu.
Na omenjenem križišču je šofer zavil na levo pred vozom cestne železnice čez progo - v tem pa je voz cestne železnice, katerega voznika ni mogel več ustaviti – trčil zadaj v deske, ki so molele čez avto. Pri trčenju so se deske nagnile na stran ter sta se polomili obe zunanji steni karoserije.
Po izjavi šoferja ima okrog 1.500 Din škode. Voz cestne železnice pa ima spredaj razbito luč in poškodovano pločevinasto steno, ni pa še znano, koliko znaša škoda.
Voznik cestne železnice Klun izjavi, da je na postajališču pri stari mitnici na Celovški cesti voz zavrl, ker pa v vozu ni bilo potnikov in tudi ni tam nihče vstopil, mu je sprevodnik Kozamernik Franc dal znak »naprej«, nakar je voz spustil zopet v tek, ne da bi ga popolnoma ustavil.

V tem trenotku pa ga je prehitel prej navedeni tovorni avto, kateri je ne oziraje na voz cestne železnice na omenjenem križišču zavil na levo čez progo v ulico Na jami. Voznik električne železnice je sicer voz takoj zavrl, vendar ga vsled prekratke razdalje ni mogel več ustaviti.

Šofer Šantej izjavi, da je bil mnenja, da bo voz cestne železnice na postajališču ustavil in da bo še lahko pred njim prišel čez progo v ulico Na jami.
Nezgodo je vsekakor zakrivil šofer Šantej, ker bi se moral, preden je križal progo prepričati, kje je voz cestne železnice, katerega je prehitel, posebno ker je razdalja od postajališča in do križišča Na jami samo 38 metrov. Vrhu tega bi se moral tudi zavedati, da on s težko naloženim tovornim avtom ne bo mogel tako naglo prevoziti čez križišče, ker je ovinek iz Celovške ceste v ulico Na jami zelo ojster.

Stražnik Zorec je šele 10 minut pozneje Na jami opazil tovorni avto in gručo ljudi, nakar se je podal tja ter ugotovil karambol.
Izmed te gruče ljudi pa ni bilo nikogar, ki bi bil navzoč pri karambolu. Voz cestne železnice pa je že prej odpeljal dalje. V vozu pa, kakor že omenjeno, ni bilo potnikov.
Cesta je v dobrem stanju, tlakovana in je s progo električne cestne železnice široka 9 metrov. Vreme je bilo jasno in mirno.«


Na jami* = bivša Galetova ulica, preimenovana leta 1937

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:495730

Pozdravljeni,

pogledali bomo samo še nekaj nesreč, v katere je bil vpleten tramvaj v letih 1935 in 1936, ki jih bomo povzeli uz knjige Pavla Čelika: Slovenski stražniki 1918-1941.

Prva nesreča, ki je navedena v knjigi je z dne 8.11.1935, se je končala s smrtnim izidom:

" 8. novembra 1935 zjutraj je mestni delavec Anton Janežič iz Ljubljane čistil Masarykovo cesto, pri tem pa ga je zadel tramvaj, ki ga je vozil Avgust Klopčič iz Ljubljane.
Sredi dopoldneva je prišel domov in tožil, da ga boli roka. Popoldne so ga z reševalnim vozilom odpeljali v bolnišnico, a je čez tri dni umrl.
"
vir: AS 68, banovina 13-5, fascikel 1935, 6501-0, št. 33707/35

Poglejmo, kaj so zapisali v "Jutru", dne 9.11.1935:

Slika
Slika


V "Jutro", dne 10.11.1935 so predstavniki SMD poslali pojasnilo...

Slika
Slika


"Jutro" pa je dne 11.11.1935 prinesel še pojasnilo Strokovnega društva uslužbencev SMD ...

Slika


"Jutro"" pa je 13.11.1935 prineslo vest, da je Anton Janežič v bolnici umrl...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:495900

Pozdravljeni,

iz knjige Pavla Čelika: Slovenski stražniki 1918-1941 imamo na voljo še eno nesrečo iz leta 1935, ki se je pripetila 23. decembra.

Tudi ta nesreča tramvaja in osebnega vozila ni zašla v časopise, to pa verjetno zaradi zelo znanega voznika osebnega vozila, ki ga poznajo skoraj vsi Slovenci :wink:

»23. decembra 1935 dopoldne se je zgodila nesreča, v kateri sta bila udeležena tramvaj in osebni avto.
V križišče Erjavčeve ceste in Gradišča je iz Rožne doline pripeljal Milan Vidmar, akademik, z Gradišča proti Gregorčičevi ulici pa je ravno tedaj vozil tramvaj. Pri trčenju je nastalo za približno 2000 dinarjev škode, na tramvaju, ki je bil last Maloželezniške družbe, pa je bila škoda neznatna.
Nesreča se je zgodila zaradi zamrznjene ceste, tuje krivde zanjo ni bilo, je ugotovil stražnik Alojzij Rovanšek, ki je obravnaval ta dogodek.
Zapisal je, da voznik avtomobila ni opravil vozniškega izpita.«

Vir: AS 68, banovina 13-5, fascikel 1936, št.II./21911

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:496150

Pozdravljeni,

iz knjige Pavla Čelika: Slovenski stražniki 1918-1941 imamo na voljo še zadno nesrečo, tokrat iz leta 1936.
Zgodila se je sredi Ljubljane, pred kavarno "Evropa", dne 27.9.1936. "Zabila" sta se dva tramvaja...

"27. septembra 1936 ob 11.50 uri sta se pred kavarno Evropa zaletela tramvaja. Prvi je vozil po Tyrševi cesti proti glavnemu kolodvoru, drugi pa z Gosposvetske ceste proti glavni pošti.
V nezgodi so bili poškodovanitrije potniki. Uprava policije je kraj fotografirala in v arhivu so ohranjene tri lepe fotografije razmeroma redke tramvajske nesreče.
V tramvaju sta se vozila visoka državna uradnika kraljeve banske uprave Dravske banovine, dr. Josip Hubad in dr. Rudolf Marn, kar je bil bržkone razlog, da si je policijska straža dogodek tako natančno ogledala in dokumentirala."

vir: AS 68, banovina 13-5, fascikel 1936, št. 26390/36

Poglejmo še, kaj je zapialo "Jutro" z dne 28.9.1936 o tej nesreči:

Slika


Tako, zaenkrat smo z nesrečami zaključili.

Pomembno je, da smo si ustvarili sliko in ugotovili, da se je preko leta dogajalo kar precej nesreč, v katerih je bil vpleten tramvaj, tudi takšne s smrtnim izidom.

Tudi po drugi svetovni vojni...

Nas čakajo sedaj pomembnejši dokumenti.
Razčistiti moramo, kako je ljubljanski mestni svet postal popoln lastnik SMD.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:499940

Pozdravljeni,

pa sem le dočakal pol milijona klikov =D> =D> =D> :uuuaavv

Tokrat v Parizu...daš 10 € in se voziš en dan do onemoglosti :old
... po vseh progah :thumbupr

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:504450

Pozdravljeni,

"Ljubljanski tramvaj" vztrajno nabira oglede brez novih prispevkov. Na mesec ene 5.000 ogledov =D>

Tako da smo na dobri poti proti....milijon ogledov :lol: :lol:

Danes imamo prispevek o zgodovini gradbeništva.

V reviji Arhitektura: mesečna revija za stavbno, likovno in uporabno umetnost (1931, letnik 1, številka 1) je bila objavljena fotografija remize in izkušnje SMD s Heraklitom...

Slika

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:506850

Pozdravljeni,

na instagramu sem zasledil fotografijo odstranjevanja tirov v Ljubljani:

@zgodovinavslikah

Ljubljana, 1959. 21. septembra 1959 so v Ljubljani že pridno odstranjevali tramvajske tire. (Na fotografiji je Stritarjeva ulica.)

Slika

Škoda, da ne napišejo vira, od kod jim podatek za datum - vir ?).

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

moral bi se bolj potruditi in preveriti, ali je ta fotografija že bila v tej temi.

Da, @363 je zapisal na 39.strani:

Slika

"Ali so bile te fotografije že na forumu?
Odstranjevanje tramvajskih tirov z ljubljanskih ulic leta 1959."

Navedel je vir: Wikimedia Commons, File: Odstranjevanje tramvajskih tirov z ljubljanskih ulic 1959 (2).jpg

datum: 21 September 1959

This image is available from the Večer website under the reference number 155568
link: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 59_(2).jpg

V Večeru so zapisali pod fotografijo:

21. september 1959, Ljubljana
Pred desetimi meseci so se v Ljubljani poslovili od svojih starih tramvajev in jih zamenjali za sodobne trolejbuse in avtobuse. Kljub temu delavci še danes odstranjujejo z ljubljanskih ulic tire, po katerih so drsela ta zgodovinska vozila.


Ne vem, kakj je tako težko ljudem po forumih, instagramih in ne vem kje še, napisati, odkod vzamejo fotko. Če jo vzameš in napišeš od kod je, in če je dovoljena objava, je to legalno.
Sicer si jo sunil :roll:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:509500

Pozdravljeni,

je že tako, da vedno ko kaj iščeš, najdeš kaj drugega :roll:

Tokrat je to vestička* o nesreči iz leta 1910...

Slika

Predvčerajšnjim zvečer je zapeljal fijaker, ki je prečil Florijanovo ulico, med tirnice električnega tramvaja.
Vozilo je peljalo dalje in zbilo na pločniku tesarskega pomočnika, ki se je močno poškodoval po licu.
Fijaker bo prijavljen zaradi hitre in neprevidne vožnje.


*SSKJ:
novica...novíčka -e ž (í) manjš. časopisne ~e

izpeljano po zgornjem vzorcu iz SSKJ:
vest...vestička(zaenkrat SSKJ tega izraza ne pozna :wink:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:510500

Pozdravljeni,

kar precej časa je že, ko nas je zaustavilo pri statistiki ljubljanskega tramvaja pomanjkanje podatkov.
V knjigi T.Brate: Ljubljanski tramvaj, Ljubljana 1990, statističnih podatkov o prevoženih kilometrov in prevoženih potnikih ne najdemo za celotno obdobje obratovanja.

V celi knjigi je obravnavano število prepeljanih potnikov samo za leta 1930-1934:
citat:
"Odprtje novih prog se je jasno odražalo tudi na številu prepeljanih potnikov. Medtem, ko je leta 1930 to število znašalo 3.173.760, se je njihovo število leta 1931 povzpelo na 5.447.700 in leta 1932 kar na 6.786.040 prepeljanih potnikov.
Naslednje leto je promet začel nepričakovano upadati in podjetje je leta 1934 prepeljalo samo 4.837.880 potnikov. Svetovna gospodarska kriza, ki je v tem času pretresala ves svet, se je odražala tudi pri nas."
konec citata

Potrebno je povedati, da so ti podatki za ta leta pravilno prepisani iz knjige Pet let dela za Ljubljano, Ljubljana 1940, ki jo avtor T.Brate tudi navaja v literaturi v knjigi Ljubljanski tramvaj.

Poglejmo si zapis v knjigi Pet let dela za ljubljano:

citat:
"Število prepeljanih potnikov je začelo zopet naraščati. Medtem, ko je v letu 1930 to število znašalo 3,173.760, se je v l. 1931 povečalo na 5,447.700 in l. 1932 na 6,786.940.
Naslednje leto pa je začel nepričakovano padati promet, tako da je bilo v l. 1933. prepeljanih le 5,112.588, v l. 1934 pa samo še 4,837.880 potnikov."
konec citata

Vidimo, da je tekst prepisan pravilno, izpuščeno je le število potnikov leta 1933.

Imamo srečo, da je uradnik, ki je poskrbel za zapis v knjigi o sanaciji Splošne maloželezniške družbe d.d. v Ljubljani, imel pravilne podatke.

Glede na to, da avtor T. Brate ni zbiral podatkov v arhivih (razen v arhivu Viatorja), v knjigi Ljubljanski tramvaj pač ne izvemo, da se je po letu 1934 začelo povečevati število prevoženih potnikov (od leta 1935 do 1941 kar za okoli milijon potnikov na leto !).

V arhivih pa niso ohranjen podatki za vsa obdobja enako.

Pravzaprav so ohranjeni podatki zelo različno.
Podrobne podatke imamo na voljo za leta 1901 do 1904, potem pa sploh nobenih arhivskih podatkov za leta od 1905 do 1924.

Potem so v arhivih zopet ohranjeni podatki za število letno prevoženih potnikov in prevoženih kilometrov.

Za nekatera leta pa imamo izredno natančne podatke, tudi za vsak mesec posebej.

Eno od takšnih let je namreč ravno leto 1935, torej leto po zadnjem letu upada prevoženih potnikov (1934).

Poglejmo si, kako podrobna so bila mesečna poročila SMD za leto 1935:

januar 1935:

Slika

Slika

Toliko podatkov, da bi lahko izdelali zaključni račun :wink:

Imamo srečo, da so ohranjeni podatki za vse mesece v letu 1935.

Število prevoženih potnikov iz drugih mesečnih poročil bom prepisal, potem pa jih bomo sešteli in videli bomo, ali je sesštevek enak letni vsoti v statističnih prikazih.


Mislim, da smo vsi napeti, kakšen bo rezultat :wink: :lol:

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

nočna izmena je naredila "svoje": 100 ogledov :wink: :lol: :lol:

Morda veliko podjetij danes nima tako popolnega mesečnega poročila...

Na potezi sem sedaj jaz, da naredim tabelo in da mi excel sešteje 12 mesecev. In da poiščem uradno število prevoženih potnikov in kilometrov za leto 1935.

Potem pa bomo primerjali...digitalno in "peš" seštevanje :lol:

[-o< da bo prav :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori