Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:544650

Pozdravljeni,

me je matral firbec, od kod je pesmica, ki jo je objavil T. Brate v knjigi "Ljubljanski tramvaj"...na žalost ni naveden vir v knjigi.

INTERMEZZO/ vmẹ̑snica
železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

poglejmo še malo v knjigo Ljubljanski tramvaj, 1990, avtor T. Brate, da vidimo, kaj piše za časa prve svetovne vojne:

citat:

OBRATOVANJE TRAMVAJA PRED PRVO SVETOVNO VOJNO

"Zaradi visokih cen so se potnik začeli izogibati prevoza s tramvajem. Tramvajski vozovi so vozili večinoma prazni, ljudje so se jim posmehovali in začele so krožiti zlobne šale.
Na račun tramvaja so kovali tudi takele zbadljive pesmice:

Hin und her
immer leer.
Her und hin
niemand drin.

Sem in tja
prazen pelja,
tja in sem
nihče v njem.

Do konca prve svetovne vojne je tramvaj redno obratoval brez znanih ali omembe vrednih dogodkov.

konec citata in poglavja


pozdrav
Darko

Premetal sem kar precej gradiva in nazadnje našel zapis pesmice, ki jo je zapisal zgodovinar slovenskih železnic Jože Jenko v članku "Ljubljanska električna železnica pri Abrahamu", torej leta 1951.
Na žalost ne vem, ali je članek tudi objavil, članek pa hrani ZAL (Zgodovinski arhiv Ljubljana) v privatnem arhivu Jože Jenko.

Za pesmico Jenko navaja, da je iz začetnega obdobja električne cestne železnice:
citat:
"Tiha in prav nič svečana otvoritev prvih dveh prog sta pokazali, da Ljubljančani niso imeli posebnih simpatij do te novotarije.
Nenaklonjenost, skorajda sovraštvo se je razvijalo pri obrtnikih in izvoščkih, kajti njihova obrt je trpela radi konkurence v tej in oni obliki.
Vozovi cestne železnice so bili le malo zasedeni. Iz teh časov imamo ohranjeno zbadljivko v nemški obliki:
Hin und her,
immer leer,
her und hin,
niemand drinn,

ki se glasi po naše:
Prazen je, kamor gre,
vozi gori, doli,
poln ni nikoli.


Toda taka mržnja ni dolgo trajala. Nekaj dobrot pa je cestna železnica le prinašala, vsaj v slabem vremenu ni bilo treba mešati blata po takrat še ne tlakovanih ulicah. Nekaj pa si le doprinesel na času..."

konec citata

Dober prevod pesmice =D>

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 22.11.2019, 15:56, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,
vračamo se v čas prve svetovne vojne.

Pogledali si bomo, kakšna vzdrževalna dela in investicije so speljali pri Splošni maloželezniški družbi (SMD) v letih 1914-1918.

Dne 3. marca 1914 je SMD obvestila magistrat, da bodo pričeli z obsežnimi vzdrževalnimi deli na vseh progah in je zato nujno, da bod tlak odkrit tudi preko noči. Vsa takšna mesta bodo po predpisih ossvetlili.
Delovni čas se bo zaradi nujnosti del zavlekel tudi v noč.

Naslednji dopis so poslali na magistrat 10.3.1914 v zvezi z vzdrževalnimi deli na Zaloški cesti.

Tire in zgornji ustroj na Zaloški cesti bodo izboljšali z obsežnimi deli.
Na delu proge ob sanatoriju "Leonišče"/"Leonium" je nastala velika višinska razlika med tiri in pločnikom, ki jo bodo v tem času sanirali. Prosijo, da bi gradbeni oddelek opravil ogled in podal mnenje.
Res se je komisija sestala 1. aprila 1914 in si ogledala stanje na Zaloški cesti in podala mnenje.

SMD je 30. aprila 1914 obvestila magistrat, da bo z naslednjim dnem zopet uvedla normalni poletni vozni red, tako kot prejšnja leta.

Dne 11. maja 1914 je Gospodarsko napredno društvo za Šentjakobski okraj v Ljubljani magistratu poslalo prošnjo, da bi postajališče na Karlovški cesti "Vila Kosler" premestili na križišče Karlovške ceste in Nadvojvode Friderika ceste.
To novo postajališče bi bilo bolj prikladno za občinstvo in bi se ga ljudstvo gotovo bolj posluževalo kot dosedanjega.
Obratovodje SMD je izjavil, da se iz tehničnih razlogov prestavitev postajališča ne more izvesti.
Zadeva je bila za magistrat ad acta.

Je pa to novico objavil tudi Slovenski narod z dne 16.5.1914:

Slika

Potem pa se je zgodilo nekaj neverjetnega: svetovna vojna.
Naenkrat prestavitev postajališča ni bila več pomembna...

Izgleda pa, da so ravno temeljita vzdrževalna dela v marcu 1914 rešila problem povečanega obratovanja ljubljanskega tramvaja v času prve svetovne vojne :-k

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 545150

Pozdravljeni,

vsi vemo, da se je prva svetovna vojna pričela v drugi polovici leta 1914.

Poglejmo si, kako je vojna vplivala na število prevoženih potnikov in kilometrov:

Slika

Vpliv vojne na število prepeljanih potnikov v letu 1914 ni omembe vreden,
število prevoženih kilometrov pa se je precej znižalo, v primerjavi s prejšnjimi leti za 12 % in je padlo precej pod 400.000 km, kar se v vseh 13 letih obratovanja ljubljanskega tramvaja nikoli ni zgodilo.

Kaj to pomeni ?

Če na hitro sklepamo, to pomeni, da so bili vozovi za 12 % bolj napolnjeni. Seveda v povprečju. :pamet

Ali lahko to pomeni še kaj drugega ?

Odgovor na ta vprašanje bomo izvedeli iz prošnje Gospodarskega naprednega društva za Šent-Jakobski okraj v Ljubljani, ki so ga dne 12. oktobra 1914 naslovili na magistrat:

"Slavni
Mestni magistarat ljubljanski!

Odkar se je izvršila mobilizacija, je vodstvo ljubljanskega tramvaja ustavila promet na progi od magistrata do Dolenjskega kolodvora. Ker vsled tega trpi šentjakobski okraj, prosimo slavni mestni magistrat, da posreduje, da se tramvajski promet na omenjeni progi spet vpelje. Ako bi ne bila mogoča vpeljava v prejšnjem obsegu, naj se za sedaj promet ustanovi na progi magistrat - konec Karlovške ceste, na Dolenjskem kolodvoru naj bi bil pa voz le pri prihodu vlakov."

Slika


Novost, ki smo jo izvedeli, je, da je bil ukinjen promet na dolenjski progi tramvaja.
Logično je torej, zakaj se je zmanjšalo število prevoženih kilometrov v letu 1914.
Kar pomeni, da je bilo naše "hitro sklepanje" napačno :!:

Kaj to pomeni :?:

Nikoli ne sklepaj prehitro :!: :wink: :lol:

Za leto 1914 lahko potrdimo edini zapis v knjigi "Ljubljanski tramvaj" o času obratovanja ljubljanskega tramvaja za časa prve svetovne vojne:
"Do konca prve svetovne vojne je tramvaj redno obratoval brez znanih ali omembe vrednih dogodkov."

Razen seveda tega, da je bila ukinjena proga na Dolenjski kolodvor :wink:
Marsikateri voznik ali kondukter pa na fronti :saluti

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

železocestnik napisal/-a:O: 545150
Če na hitro sklepamo, to pomeni, da so bili vozovi za 12 % bolj napolnjeni. Seveda v povprečju. :pamet

...

Logično je torej, zakaj se je zmanjšalo število prevoženih kilometrov v letu 1914.
Kar pomeni, da je bilo naše "hitro sklepanje" napačno :!:
Sklepanje nikakor ni bilo napačno, kvečjemu površno. Enako število prepeljanih potnikov ob manjši prevoženi razdalji in ob predpostavki, da se je prepeljana razdalja vsakega voza ohranila, pomeni večjo povprečno zasedenost voz. No, lahko bi pomenilo tudi sorazmerno skrajšanje povprečne dolžine potovanja posameznega potnika, v tem primeru bi bila povprečna napolnjenost vozov lahko tudi nespremenjena.

Nič pa "prehitro sklepanje" ni sklepalo o vzrokih za zmanjšanje prevoženih kilometrov. Je pa informacija o tem, da je bil ukinjen prevoz na Dolenjskem kraku omrežja, v povezavi s podatkom o nezmanjšanem številu prepeljanih potnikov še en dokaz, da se jugovzhodni Ljubljančani resnično niso kaj dosti vozili s tramvajem.
LP, Metod
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Njega dni ...

viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1711

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:545270


Pozdravljeni,

Igor je septembra lani razčistil vse v zvezi z ukinitvijo proge do Dolenjskega kolodvora na osnovi časopisnih novičk =D> =D>
Problem pa je te novice najti v množici podatkov v tej temi. Funcija išči je neuporabna :cry:

Nam torej preostane le še "arhivska" podpora dogodkov. :m2

Videli smo, da so prošnjo Gospodarskega naprednega društva za Šent-Jakobski okraj v Ljubljani naslovili na magistrat 12. oktobra 1914.

Na magistratu je prošnja prispela 14.10.1914, 16. oktobra so pričeli pripravljati dopis na SMD.
Priprava je trajalo toliko časa, da so prejeli na magistratu prej odgovor SMD na dopis z dne 23.9.1914 (odposlan 28.9.1914), ko je magistrat obvestil SMD o interpelaciji na seji mestnega sveta z dne 15.9.1914. Interpeliral je občinski svetnik Zupančič. Izrazil je željo, naj se store primerni koraki, da se zopet upelje redni promet na progi od magistrata do Dolenjskega kolodvora. Promet je namreč bil že več tednov ustavljen.

Splošna maloželezniška družba je prejela ta odgovor SMD isti dan, kot ga je SMD odposlala (19.10.2014). V njem je prejela vse informacije, ki jih je mislila pridobiti z novim dopisom, tako da novega dopisa sploh niso poslali.

Kaj to pomeni :?:

Pomeni, da je včasih dobro počakati z dopisi :wink: :lol: :lol:
Zadeve se uredijo same od sebe :pamet :lol:

Poglejmo si ta odgovor SMD na interpelacijo z dne 15.9.1914:

" Zaradi mobilizacije, ki se je pričela 26. julija 1914, smo od personala, ki je štel 32 kondukterjev in voznikov, izgubili 23 kondukterjev in voznikov.
Pomagali smo si s personalom iz delavnice, ki je bil vešč vožnje. V službo smo vzeli tudi nove ljudi, ki niso vojni obvezniki in jih izučili za voznike.
Glede na kasnejše vpoklice v vojaško službo in odpoved delavcev, se je število personala zopet zmanjšalo.
Od začetka mobilizacije smo na novo zaposlili 23 ljudi, od katerih jih je sedaj na voljo 9.
V kolikor ne bodo nastopili nepredvideni dogodki, bomo v treh do štirih tednih uvedli 15-minutni interval voženj na progi Magistrat-Dolenjski kolodvor.
Do takrat bomo zaključili z izgradnjo kanala in zgornjega ustroja na Karlovški cesti."

Odgovor je napisal zastopnih vodje obrata SMD v Ljubljani, Anton Müller, inženir avstrijega Siemens-Schuckert.
Odgovorni vodja obrata Rudolf Czelechowsky je namreč bil že avgusta 1914 vpoklican v vojaško službo.
Rudolf Czelechowsky je bil maja 1908 imenovan za vodjo obrata V Ljubljani:
Slovenski narod, 9.6.1908:
"Imenovanje. Inženir Rudolf Czelechowsky je imenovan za vodjo električne cestne železnice v Ljubljani."


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:545350

Pozdravljeni,

zanimivo je, da je morala Splošna maloželezniška družba pridobiti soglasje Ministrstva za železnice na Dunaju o primernosti in strokovnosti za zastopnika obratnega vodje ljubljanskega tramvaja, Antona Müllerja. Obratnega vodjo Czelechowskega so namreč avgusta 1914 vpoklicali v vojaško službo.

Ministrstvo je izdalo soglasje z dne 30.9.1914.

Slika
vir: Zgodovinski arhiv Ljubljana, ZAL, Reg.I, fasc.1615

Predložiti so morali 15 dokumentov iz osebne mape, da so dobili privolitev ministrstva :shock:

Po drugi vojni je bil za direktorja ljubljanskega tramvaja dober vsak poloitični komisar :roll:
Zadostovala je le ena posebna, rdeča knjižica :wink:
Indeks s faksa z rdečimi platnicami ni bil "tapravi" :!: :lol: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:545460

Pozdravljeni,

gradiva za leto 1914 nam počasi zmanjkuje...

Videli smo že, da je SMD prejela od Ministrstva za železnice dne 7.2.1914 odlok, da lahko prične s pripravljalnimi deli za novi progi v Sp. Šiško in na Vič.

Dne 30.10.1914 je SMD obvestila Deželno vlado v Ljubljani, da bo s temi deli pričela v mesecu novembru 1914.
Dela bo vodil inženir Edvard Meier iz avstrijskega Siemens-Schuckert-a na Dunaju.

Maier je res prispel v Ljubljano in se naselil na Franc Jožefa cesti št. 10, 3. nadstropje.

Takoj se je obrnil na magistraz s prošnjo (16.11.1914), da mu dodeli dva mlada delavca za izmere novih linij.
Zaprosil je, da oba delavca izplačuje magistrat, na koncu del, ki naj bi bilo konec novembra, pa naj magistrat izda račun za oba delavca podjetju Siemens-Schuckert na Dunaju.
Na magistratu so odobrili prošnjo 23.11.2014.

"Njega dni" (3.9.2018) pa nam je Igor že postregel z novičko o trasiranju prog v Slovenskem narodu: =D> =D>

Slika

Katero prihodnjo pomlad :wink: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

zaključni račun za leto 1914 si bomo pogledali takrat, ko je "prispel" v Ljubljano in ko bodo nastale tudi komplikacije v zvezi z njim.

Za sedaj si poglejmo le uvod, v katerem izvemo za nekatere podrobnosti v letu 1914:

Slika

Konec julija 1914 je bilo od 59 zaposlenih v SMD 37 vpoklicanih v vojaško službo, med njimi tudi vozniki tramvajev.

Od enajstih motornih vozov je bilo do 31. oktobra bilo v obratovanju samo 5 do 7 voz.
Šele 1. novembra 1914 je bilo v obratovanju 9 voz, tako da se je lahko odprla proga proti Dolenjskemu kolodvoru v 15-minutnem intervalu.
Tudi vzdrževalna dela na zgornjem ustroju je bilo potrebno zaradi pomanjkanja delavcev prestaviti.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 545650

Pozdravljeni,

kljub velikim težavam je SMD "speljala" prvo leto prve svetovne vojne brez velikih pretresov.
Celo finančno naj bi speljala leto 1914 z dobičkom nekaj tisoč kron. Poleg tega so bili tukaj še prenosi dobičkov iz prejšnjih let, tako da finančno stanje SMD sploh ni bilo slabo. Seveda bo kasneje izvedeli za komlikacije...

Za leto 1915 imamo izgleda kar točno število prepeljanih potnikov (zaenkrat še rdeče, potrebno je še preveriti), nimamo pa podatka za prevožene kilometre.
Isti problem imamo z letom 1916, 1917 in 1918.
Število prevoženih kilometrov bo potrebno poiskati v časopisih, če je sploh bilo objavljeno.
Izčrpali smo namreč vse ostale možnosti po arhivih v Sloveniji.

Obstaja še možnost, da bi bil ohranjen kakšen dokument v avstrijskih arhivih ali pa je podatek v statističnih pregledih. Statistični pregledi so na voljo na spletu, vendar so na žalost plačljivi. N.pr.: Eisenbahn-Jahrbuch 1915, Compass 1915 itd.
Morda bomo imeli srečo s časopisi.
Morda je že Igor kaj objavil "njega dni", pa mi ne znamo najti :!: Igooor....

Kaj nam še manjka :?:

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Darko, medvojno obdobje (1. svetovna vojna) nimam kaj dosti pregledano. Tisto na začetku (1914) mi je ostalo v spominu, ker so spremenili linije. Zase moram reči, da nisem kakšen sistematik. Moral bi v poseben "predal" beležiti kakšen je bil sistem plačevanja, kje so potekale linije in še kaj (velja za vsa obdobja). Med zadevami, ki jih še nisem razrešil, je tudi zamenjava "lir" za "pantografe". Morda ni toliko pomembno za nas, ki proučujemo tramvaj v Ljubljani, kot za vse druge, ki želijo ugotoviti "časovno okno" za določeno sliko. V primeru, če kaj najdem o statistiki za manjkajoča leta, bom seveda tu prikazal. Trenutno delujem z 50% kapaciteto.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

tudi jaz ne delujem s kaj večjo kapaciteto.
Na različnih področjih prihajam v slepo ulico.
Tudi pri ljubljanskem tramvaju.

Potem pa delam kaj drugega. Sedaj pregledujem arhivske škatle slovenskega zgodovinarja železništva, Jožeta Jenka. Gradivo hranijo v Zgodovinskem arhivu Ljubljana.

Potem pa se sami od nekod pojavijo novi podatki... :wink:
Jenko je napisal tudi dva članka o ljubljanskem tramvaju, tudi s podatki o prepeljanih potnikih in prevoženih kilometrih. Vendar sem se do večine podatkov prekopal že po daljši poti.
Se pravi, da nisem začel na pravem koncu (torej po liniji najmanjšega upora) :wink:

Tudi Jenko nima podatkov za čas med prvo svetovno vojno :cry:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:546000

Pozdavljeni,
sem toliko časa brskal po COBISS-u, da sem se nazadnje spomnil, da sem Compass-e videl pred 30 leti v čitalnici Zgodovinskega arhiva Ljubljana. :old
Čitalnico so povečali, knjige pa spravili v skladišča.
Sreča pa, da so ohranili kartice knjig. Ja, pa še večja sreča je, da niso knjig zavrgli, kot to dela toliko knjižnic. Recimo CTK, staro knjigo, ki je nihče ne pogleda recimo 5 ali 10 let avtomatsko vržejo stran. Včasih so jih dali na polico in so ljudje pobirale te knjige in si širili knjižnico.
Tudi jaz :oops:
Kaj sedaj naredijo s temi knjigami, ne bi vedel [-X

Compass je včasih bil v avstro-ogrski monarhiji "Kdo je kdo". Če te ni bilo v njem, nisi obstajal...
Seveda je bilo potrebno objavo plačati. Če si bil naročnik, niti ni bilo tako drago.
Se pa vidi, katere firme so imele več pod palcem, saj so več objavili [-o<
Ljubljanski tramvaj oz. Siemens je pač imel toliko, da je zapolnil polovico strani.

Compass je stara zadeva. Izhaja že od leta 1868. Poglejte si video 150 let Compas založbe =D>
https://www.youtube.com/watch?v=PWg68uQ ... e=emb_logo

Compass, leto 1915:

Slika

Slika

Kilometraže (prevoženih kilometrov za posamezna leta) ni :cry:
So pa naši podatki dokaj točni za prepeljane potnike (glej tabelo v prejšnjem postu).
Na žalost smo do njih prišli po dolgi poti :roll:


Tudi večina ostalih podatkov nam je že znanih.
Na koncu so dodali še zaključni račun za leto 1914 z omembe vrednim dobičkom.
Da se ne bi preveč veselili.
Čez nekaj mesecev je stekla akcija, za zmanjšanje dobička. Tako močno, da so šle številke v rdeče...
O tem sledi podrobna "reportaža" :wink:

Na žalost v ZAL-u ni "pravih" zvezkov Compass-ov za leta 1916, 1917, 1918, 1919. Compass je izhajal v večih zvezkih, po posameznih področjih.
Bo treba iti v knjižnice v Avstriji :igraca
Ali pa plačati dostop do digitaliziranih verzij...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Njega dni sem prikazal članek "Ljubljanski tramvaj nekdaj in v bodočnosti". Podatki so sicer za leto 1912, ampak pomemben je vir. Morda si že pogledal v to smer, pa vseeno.

viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1464

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

ja, to je pomemben vir. Vidiš, koliko podavtok so zbirali.
Ja, Eisenbahn-Jahrbuch je plačljiv, to je zadnja možnost. Poskušamo se "prešvercati" skozi kraljestvo podatkov brezplačno :oops:

Seveda, če so imeli toliko podatkov, so se lahko "igrali" s podatki in risali diagrame, kot je v primeru dunajskega tramvaja.

Je pa dejstvo, da za ljubljanski tramvaj nikoli ne bo možno zrisati takšne diagrame kot za druge tramvaje po svetu. Eno je to, da niso zbirali vseh podatkov po letih enako skrbno, drugo je to, da so arhivi po podjetjih pri nas zelo "razredčeni". Kje je vse "pristalo" gradivo, lahko samo ugibamo.

V nekaterih podjetjih so se za povojni čas ohranili samo zapisniki delavskega sveta.
In celice Komunistične partije Jugoslavije/Slovenije...Slika
Ponekod so pa so ti (zapisniki celice KP) zadnji trenutek ob osamosvojitvi leta 1990 na hitro "izginili" iz arhivov :roll: [-X

Iz ohranjenih zapisnikov celic KPJ v podjetjih se da ugotoviti veliko tehničnih podatkov, saj so v bistvu oni "vozili" podjetja. Tako kot so se dogovorili na sejah, so potem sklenili na sejah delavskega sveta.
Torej je dovolj, da je ohranjen vsaj eden od obeh zapisnikov :idea:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori