Diorama 1960a

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Odgovori
Uporabniški avatar
miranzor
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 556
Pridružen: 28.09.2005, 20:03
Kraj: Celje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a miranzor »

Zdravo, Vojko!

Lepo napreduješ z delom in očitno se pozna tvoja večja prisotnost doma!
volkun napisal/-a:Največ razmišljanja in dela sem imel z razrezom proge z mostu na zahodni segment. Prehod proge je v precejšnem loku in vsekakor sem bil odločen, da bodo tirnice pravokotno prirezane; pač zaradi nemotene vožnje prek spoja mostu s segmentom. To je pomenilo, da segajo tirnece prek mostu na segment in sicer na obeh straneh. Kako je stvar izvedena, je vidno na spodnji fotografiji. Rumena črta pomeni linijo prirezane proge.
Slika
Na zametku manjše starejše makete sem imel podoben diagonalni potek proge preko stika dveh segmentov in takrat sem ga rešil podobno, kot ti, z rezanjem tirnic po črti stika segmentov. Na prehodu sem imel pogosto težave zaradi iztirjanja, pa moja segmenta v bistvu nista bila namenjena premikanju. Si morda razmišljal, da bi ta odstranljivi premostitven element zasnoval tako, da bi bil vsaj v tirnem delu stik izveden pravokotno na potek proge? Ne nazadnje bi tako morda tudi lažje prikril tak stik oz. prehod?
Na tvojem posnetku sem označil potek v mojem predlogu zamišljene oblike stika.
Slika
LP, Miran
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

hoj Miran!
ja seveda sem iskal "najpametnejše" rešitve pri razrezu proge v ločnem prehodu z mostu na segment.... In tudi moja proga je prirezana pravokotno (glej sliko spodaj), s to razliko, da tirnici nista vzporedno odrezani, pač pa tako rekoč diagonalno. Zakaj? Zato, da ne segata predaleč prek roba mostu, kar bi samo po sebi klicalo po kaki poškodbi pri odstranjevanju, obešanju ali spajanju mostu. Tako je moje mišlenje in tudi testne vožnje v vseh mogočih kombinacijah so pokazale to rešitev kot zelo ustrezno. Tako da sva si s to idejo kar blizu :D

Slika

Približno na sredini fotografije - spodaj, je lepo viden tudi kovinski čepek, ki je namenjen nasajanju mostu na leseno podporo (sivo obarvana vezana plošča debeline 12mm).
Sicer pa bo dela na diorami še in še, kot sem že zapisal. Je pa razlika v tem, da sedaj nisem več časovno omejen in je vzdušje popolnoma drugo, bolj sproščeno. Se imej ustvarjalno, kot znaš in pozdrav!
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Povezovalni - premični most je v delu. Kot kaže, bom oblikoval in detajliral malce več površine mostu, kot je bilo zamišljeno s prva ... No, čar našega hobija je tudi v tem, da lahko "čez noč pade" kakšna nova ideja. Seveda sem idejo dodobra premislil, premlel in na papir narisal kar nekaj idejnih shem:
Slika

... in se odločil, da bo ozkotirna proga tudi še vsaj na zahodnem delu mostu. Mogoče bo celo potekala po vsej njegovi dolžini in nadaljevala na vzhodni segment, kjer so normalni tiri ranžirne postaje 8). Idejna shema je na sledeči sliki:
Slika

Moram še dobro premleti zadevo, se mi pa zdi zelo zanimiva in pestra. Če se bom odločil za ozkotirnico (H0e) preko vsega mostu in nad nivojem ranžirne postaje, potem bo ta odsek ozkotirne proge tudi funkcionalen - torej z vozno napetostjo!
Vsekakor sestavljam in predelujem dva objekta, ki bosta na zahodnem koncu mostu, tik ob depoju in med katerima bo tudi potekala ozkotirnica, glej sliko (to je pogled od zahoda proti vzhodu):
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Idejo o ozkotirnici na mostu in delu vzhodnega segmenta sem prespal, malce premlel in odločil: BO! No in ponovno od začetka, kot že tolikokrat . . . spet risanje shem, načrtovanje, merjenje, minimalizacija, . . .
Določil sem koncept ozkotirnice:
- majnši kamnolom (vzhodni segment)
- majnša drobilnica kamenja (vzhodni segment)
- pokrita deponija peska in lopa - delavnica (most)
- presipka v depoju (zahodni segment)
- odprta enotirna proga, ki povezuje kamnolom z presipko
- ozkotirna proga je dvignjena nad nivo 0 (NIČ) cca.30 mm
- ozkotirnica bo tudi operativna (možna analogna vožnja lokomotiv)
Na spodnji shemi je idejni projekt presipke na zahodnem segmentu:
Slika

In da lahko speljem odprto ozkotirno progo z enega konca mostu na drugega ter naprej do kamnoloma na vzhodnem segmentu, moram vsekakor razširiti most! Torej odstranjevanje izoflor izohipse, plute, neustreznih vijakov, izdelava lesenih podpor za dodano širino mostu, vijačenje leplenje. Na naslednji sliki je predel vzhodnega segmenta, kjer bo glavnina kamnoloma:
Slika

Lesene podpore so iz smrekove letve 20 x 50 mm in z izvartano vzdolžno luknjo premera 6.5 mm, za vgreznejn vijak z zaščitno matico:
Slika

Omenjena matica ima nalogo ščititi roke, ko bom segal, pod most, oz. le tega prenašal sem ter tja:
Slika

Pod osnovno ploščo segmenta sem pritrdil dodatne nosilne letve za drugo polovico kamnoloma / ozkotirnice:
Slika

To dodatno gradbeno delo me je zaposlilo kar za dva dneva. Sledi barvanje, ponovno leplenje plute, oblikovanje in leplenje stirodura za nivo +30, kjer bo speljana ozkotirnica, izdelava vseh objektov, gradnja kamnoloma, polaganje proge, . . .
Takole pa izgleda podaljšan vzhodni segment, kjer bo stal kamnolom:
Slika

Dela ne zmanjka, če ga pa, pa sam poskrbim za dodatno delo (bolezen vseh modelarjev - takih in drugačnih) :)
lp, Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pogled od spodaj na razširjen in obarvan most. Kot že rečeno, bo ozkotirnica napajana posebej in sicer z vzhodnega segmenta:
Slika

In načrt poteka ozkotirne proge (idejna shema), še brez objektov, ki bodo natančneje locirani kasneje, ko bo prostorska slika jasnejša - torej ko bodo tiri položeni. Črna črtkana linija predstavlja ozkotirnico v depoju za dovoz premoga do dvigala, rjava črtkana linija predstavlja ozkotirnico iz kamnoloma, prek mostu do deponije peska in na presipno postajo, ki je tik nad bazenom za pesek (v depoju) in hkrati preči spodnjo ozkotirno progo:
Slika

Torej delo počasi, vendar nezadržno napreduje in kot kaže vseeno hitreje, kot na naših "ta pravih" železnicah 8)

lp, Vojko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a mkx »

volkun napisal/-a:Torej delo počasi, vendar nezadržno napreduje in kot kaže vseeno hitreje, kot na naših "ta pravih" železnicah 8)
Takega viadukta na pravih železnicah niso sposobni niti sprojektirati v 3 mesecih (en dan 1:87), kaj šele na pol narediti :lol:

Le tako naprej! :thumbupr
LP, Metod
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Še enkrat idejna shema, ki bo v realnosti prilagojena vsem dejavnikom: višina terena, spremljevalni objekti, kamnolom v dveh etažah, dovoz proge do presipne postaje:
Slika

Najprej sem sestacvil in zlepil med sabo tri liste A3 formata, jih ustrezno prirezal ter z risalnimi žebljički pritrdil na maketo. Sledila je začasna postavitev ozkotirne proge, spodnja slika:
Slika

Najprej pobližje proga v kamnolomu - vzhodni segment (tir na nižjem nivoju je le narisan):
Slika

In nato še del ozkotirne proge na nasprotnem koncu mostu; deponija peska, lopa z delavnico in dovoz do presipne postaje na zahodnem segmentu:
Slika

Kot podlago, oz. teren ozkotirne proge, sem uporabil 40mm debelo stirodur ploščo, ki sem jo po zarisanem osnutku na papirju tudi razrezal in grobo oblikoval. prav tako je na stirodur zarisana tirna situacija, kot tudi objekti:
Slika

lp, Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Po mesecu dni zopet nekaj časa za delo na diorami. Med tem sem tudi prejel še manjkajoči tirni material za ozkotirni del proge. In seveda, prišlo je do določenih sprememb v sami izvedbi: tirna trasa, padec proge na nižji nivo v kamnolomu, razgiban teren ob ozkotirni progi, . . . Majnše spremembe, pa vseeno kar precej dela z oblikovanjem stirodurja, izdelavo lesenega mostu, risanjem načrta za remizo, predelava pokritega depoja za pesek itd. Na spodnji sliki je dejanska tirna trasa z ozkotirno progo (Roco) in položajem objektov:
Slika

Še podrobnejši pogled na progo v kamnolomu:
Slika

Dvonivojska proga v kamnolomu:
Slika
. . . tirnice so začasno pritrjene z bucikami . . .

In drug pogled na deponijo peska, remizo in presipni del ozkotirne proge:
Slika

Ptičja perspektiva na del proge, kjer bo montirana presipna postaja:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Še rahel naklon betonske stene, kjer bo postavljena presipna postaja na podpornih stebrih:
Slika

Za premostitev grape ali globeli, približno na sredini poti med deponijo in kamnolomom, sem napravil enostaven lesen most, z enojno podporno konstrukcijo - načrt:
Slika

Točno po načrtu sem prirezal vse letve (pravokotne, kvadratne in okrogle) in jih primerjalno položil na papir:
Slika

Po končnem oblikovanju - brušenju, je sledilo leplenje sestavnih delov z mizarskim lepilo Mekol: 18 prečnih desk, dve vzdolžni podporni legi, dve končni prečki na vsaki strani in okrogle letve za podporje mostu.
Slika

potreben izrez v stirodur, za umeščanje mostu, sem napravil kar z noži in modelarskim dletom:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Poskusna postavitev mostu in podpore:
Slika

In polaganje tirov prek mostu. Na desni strani je vidna navpična razpoka; tu bo betonski zid ločen od terena:
Slika


Seveda bosta most in podporje pritrjena šele, ko bo končana pokrajina. Nekaj malega pa mi je uspelo postoriti, poleg ostalega nujnega dela doma :D
Do naslednjič . . .
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Segment z normalnotirno progo, ki povezuje vzhodni del z zahodnim delom diorame in na katerem je tudi večina ozkotirne železnice, je pripravljen za nadaljevanje del. Kot prvo, sem maskiral H0 progo, slika spodaj:
Slika

Na robu zgornjega nivoja, kjer poteka ozkotirna proga v ostrem zavoju, sem namestil betonski robnik, ob katerega bo naslonjena proga H0e. pobočje je utrjeno z betonsko škarpo (smrekova letev 2 x 2 mm), ki je sestavljena iz več delov in med katerimi je vidna diletacija:
Slika

Tudi pod bodočim mostom nastaja betonska podpora, ki sega od vrha do tal. V kamnolomu sem obarval skalovje obeh eksploatacijskih etaž s temeljno sivo barvo. Kasneje bo skalovje še detajlirano, nameščeno kamenje in pesek, drobilec kamenja in zelenje ter seveda ozkotirna proga in šupa za orodje in delavce v kamnolomu.
Slika

Nadaljujem jutri, ko bosta malarija in kit suha . . .
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Kit in barve so suhi .... Najprej barvanje betonskih tal na dnu remize in nato pritrditev ozkotirne proge v remizi, do presipke in do kretnice K2 (na sliki skrajno desno):
Slika

Tiri so lepljeni z neostikom, kot vedno - vendar pozor, neostik topi stirodur! Zato sem tudi prej ves relief obarval v temeljno belo barvo (Jupol) in kasneje še z osnovno rjavo akril barvo mešano z jupolom. Tako sem ustvaril barvno zaščitno plast med progo in stirodurom.

Makadamska cesta je tudi na južnem segmentu (povezovalni most) in pelje pod mostom ozkotirnice, čez nezavarovan potni prehod normalno tirne proge in nacidezno nadaljuje vse do zahodnega segmenta, do predora, kjer preči glavno progo .... Deske med progo sem napravil iz 1mm dele balse, ki sem jo še malce stanjšal in primernom obarval z akrilnimi barvami.
Slika

Iz 3mm izoflor plošče sem izrezal in primerno oblikoval cestno podlago:
Slika

Makadamska cesta preči glavno progo in nadaljuje pod most z ozkotirno progo:
Slika

Še pogled z drugega zornega kota - od severa proti jugu:
Slika

In pogled v obratni smeri - od juga proti severu:
Slika

Nadaljujem, ko bodo lepilo in ves posipni material suhi. Za posipanje naklona bom moral povezovalni most - južni segment malce nagniti, zaradi lažjega nanašanja zelenja.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Remiza za ozkotirni vozni park je na papirju. Za osnovno ogrodje sem uporabil smrekove letve 2 x 2 mm in 2 x 5 mm. lesen opaž bo iz 1 mm balse, streha plehnata ali salononit - bom kasneje videl, kaj se bolj poda zgradbi:
Slika

Poskusno sta nameščena oba objekta: levo depo za pesek in desno remiza.
Slika

Še pogled od druge ozkotirne kretnice, preko mostu in naprej, proti depoju. V ozadju je postaja Krnica in desno, pod hribom, normalno tirna proga velikega ovala, ki prehaja z vzhodnega na zahodni segment in spet nazaj na vzhodni ...
Slika

Pač napredujem kolikor imam časa in volje :?
lp Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

... ni mi všeč postavitev na platoju z remizo za ozkotirno lokomotivo. Torej pokrit depo za pesek odpade! Bo kar enostavno leseno ogrodje "deske", ki bodo služile kot pregrade med dvema ali tremi peskovnimi bazeni. Remiza ostane in seveda je vsa v samogradnji. Kot stene služi 1mm balsa z utori, ki predstavljajo deske. Nad vrati je svetilka. Deske so precej zdelane od vremenskih neprilik:
Slika

Načrt dvokrilnih nihajnih vrat za remizo. Vrata so prav tako izdelana iz 1mm balse in obarvana v vodeno rjavkasto barvo, tudi "vremensko zdelana". Na notranji strani vrat so prečne letve in diagonalne ojačitve:
Slika

Še pogled na remizo z drugega zornega kota. Vstavljena so že okna, izdelana je strešna konstrukcija, vse ustrezno postarano. Staranje sem izvedel na sledeč način: najprej temno zelena akrilna barva, ki sem jo zelo razredčil (razmerje 1:10) in jo s srednje debelim čopičem nanašal od zgoraj navzdol - naj gravitacija opravi svoje :D . Kasneje sem spodnji del zgradbe obarval v zeleno, brez vode. Nato sem k razredčeni zeleni barvi dodal še kanček temno rjave in jo zelo na rahlo nanašal, kar je razvidno tudi na fotografijah. Notranjost sem obarval samo z razredčeno zeleno barvo. Torej manjka le še strešna kritina, kar sledi v naslednjih dneh:
Slika

Me tem, ko se barve sušijo, sem sestavil še lopo za orodje, ki bo stala v kamnolomu, na spodnji etaži, tik ob ozkotirni progi. Kot model, služi Noch sestavljenka (lasercut) # 14362. Seveda sem tudi to zgradbo malce "obdelal" - postaral:
Slika

. . . in končan model:
Slika

Pripravil in obdelal sem tudi manjšo vzpetino na drugi strani normalno tirne proge, ki teče prek veznega mostu - južnega segmenta. Na ta hrib bo tudi prestavljen Jezus, ki sedaj "vlada" ob postajnem poslopju. Hrib je iz dveh plasti stirodura. Normalno tirna proga bo po novem potekala v nekakšnem useku v svoji vzhodni polovici južnega segmenta.

lp, Vojko
matejmm
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 448
Pridružen: 08.12.2012, 0:32
Kraj: Ljubljana

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a matejmm »

Vojko,

res mi je vedno v veselje pogledati v to "temo" in spremljati zelo zanimivo dogajanje v tvoji "delavnici".
Odlično napreduješ in hvala, ker nas preko foruma sproti obveščaš.
Zelo mi je všeč, kako si se odločil dioramo popestriti z ozkotirno železnico.

lp, Matej
Odgovori