Cevna stena je najvažnejši in najobčutljivejši del lokomotivskega kotla.
Ločuje kurišče od podolžnega kotla in nosi vse vrelne in dimne cevi, ki odvajajo plamenske in dimne pline v dimnico.
Na spodnji sliki vidimo pokončni kotel pred spojitvijo s podolžnim kotlom. Vidimo, kako zahtevna je umestitev in pritrditev notranjega plašča (kurišča) v zunanji plašč. Debelina cevne stene pri jekleni peči znaša od 12 do 13mm.
Palice, ki so vidne po obodu kurišča so razstojniki, ki služijo pritrditvi in umestitvi notranjega v zunanji plašč. Poškodbe (lomi) posameznih razstojnikov se pokažejo s puščanjem pare v kurišče (skozi sredinsko luknjico) in menda niso tako nevarne, da bi zahtevale takojšnjo zaustavitev lokomotive
Vrelne in dimne cevi se vstavljajo v podolžni kotel skozi steno v dimnici, ki ima v ta namen luknje kakšen milimeter večje zaradi lažjega vstavljanja. Vrelne cevi naj bi bile manjšega premera (zunanji premer od 40 do 57mm), dimne cevi pa večjega (zunanji premer od 128 do 133mm).
Dimne cevi so večje zato, ker so v nje vstavljene še dodatne cevi pregrevalca pare.
Pri lokomotivah brez pregrevalca pare (nasičeno parne) imamo torej samo vrelne (manjše) cevi. Večje število in daljše cevi nam seveda dajo večjo izparilno površino in večjo proizvodnjo pare za pogon lokomotivskega stroja.
Na ognjenem koncu (A) se cev zabije v nekoliko konično luknjo v cevni steni in s posebnim orodjem zarobi in nato še razširi, da je tesnenje res popolno.
Podobno se izvede tudi pritrditev dimnega konca (B) cevi, le s to razliko, da jo s posebnim orodjem najprej razširimo in nato zarobimo.
Ob prebiranju pa sem naletel na naslednje zanimivo navodilo o ravnanju v primeru puščanja posamezne cevi:
"Zabitje čepa v cevno ustje naj bi nadaljnje puščanje ustavilo. Čep se mora zabiti nadvse previdno, ker se z neprevidnim ravnanjem lahko napravi še večja škoda, da namreč cev poči in bruhne para in vroča voda v kurišče in ostane kotel v nekaj minutah brez pare in vode, nesposoben za nadaljnje obratovanje."
"Na vsaki lokomotivi moramo imeti rezervne železne čepe za vrelne cevi in orodje za njihovo montiranje"
Ali je tako popravilo res možno pri vroči peči in polnem parnem tlaku