Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)
Leta 1849 je eksplodiral parni kotel lokomotive "Mürz", ki je bila zgrajena leta 1846 pri firmi Norris na Dunaju. Parni kotel je obratoval s tlakom 6 atmosfer.
Vzrok eksplozije je bil previsok pritisk v kotlu in premajhen varnostni ventil (premajhen premer in premajhen dvig). Poleg tega so kasneje ugotovili, da je bila tudi kotlovska pločevina z napakami.
Tudi naš "Ljubelj" /"Loibl"/ je bil zgrajen leta 1846 v firmi Norris (tovarna je bila v Philadelphiji, ZDA; lokomotive sestavljene v Avstriji).
("Ljubelj" je bil podoben lokomotivi "Mürz", imel je drugače kotel in parni stroj)
...in kako je "Mürz" izgledala po eksploziji?
V literaturi se pojavljata dva datuma eksplozije:
Josef Dultinger: "Die "Erzherzog Johann-Bahn" navaja datum eksplozije 31.avgust 1849,
Karel Rustja pa v članku: Železnica v starih zapisih (Nova proga, september 2004), povzema zapis o eksploziji iz časopisa "Die Lokomotive", letnik 1922. Navaja datum eksplozije 31. julij 1849, vendar se je verjetno zmotil pri prepisovanju. Našel sem samo zapis F. Gaiser-ja v časopisu "Die Lokomotive" iz januarja 1923, kjer govori o datumu eksplozije 31.avgust 1849. Povzel ga pa je iz "Leipziger Illustrierte Zeitung" z dne 15. september 1849.
Še link do članka Karla Rustje: http://www.slo-zeleznice.si/uploads/pic ... r_2004.pdf (stran 19)
Brez dvoma je bila novica o eksploziji tudi v avstrijskem časopisju. Bo potrebno preveriti
Še ena druga eksplozija, tudi povezana z železnico in prvo svetovno vojno pa se je zgodila na železniški postaji Pragersko.
Julija 1917 je na postaji Pragersko čakal tovorni vlak za Trst. Med ostalim tovorom je imel naložene tudi morske mine. Takoj po startu vlaka, še na postaji, so mine eksplodirale in uničile velik del postaje. Sreča v nesreči je bila, da so železničarji na hitro odstranili vagon ekrazitnega eksploziva, ki je bil naložen na sosednjem tiru, izven obsega ognja, ki je nastal po eksploziji min.
Mrtvih je bilo 42 vojakov in en železničar, 55 oseb je bilo težko poškodovanih, 20 pa lažje.
Osem tirov v dolžini 450 metrov je bilo uničenih, ravno tako 96 vagonov.
Posledice eksplozije so vidne na naslednji fotografiji, kjer je viden lijak od eksplozije in pogoreli vagoni. Premer lijaka je znašal 9 metrov, globina pa šest metrov...
Ta novica pa je bila sigurno objavljena v časopisih, če ni to bila "vojna tajna"
(domača naloga za Tonota in soseda? Pragersko je blizu Ptuja)
Vzrok eksplozije je bil previsok pritisk v kotlu in premajhen varnostni ventil (premajhen premer in premajhen dvig). Poleg tega so kasneje ugotovili, da je bila tudi kotlovska pločevina z napakami.
Tudi naš "Ljubelj" /"Loibl"/ je bil zgrajen leta 1846 v firmi Norris (tovarna je bila v Philadelphiji, ZDA; lokomotive sestavljene v Avstriji).
("Ljubelj" je bil podoben lokomotivi "Mürz", imel je drugače kotel in parni stroj)
...in kako je "Mürz" izgledala po eksploziji?
V literaturi se pojavljata dva datuma eksplozije:
Josef Dultinger: "Die "Erzherzog Johann-Bahn" navaja datum eksplozije 31.avgust 1849,
Karel Rustja pa v članku: Železnica v starih zapisih (Nova proga, september 2004), povzema zapis o eksploziji iz časopisa "Die Lokomotive", letnik 1922. Navaja datum eksplozije 31. julij 1849, vendar se je verjetno zmotil pri prepisovanju. Našel sem samo zapis F. Gaiser-ja v časopisu "Die Lokomotive" iz januarja 1923, kjer govori o datumu eksplozije 31.avgust 1849. Povzel ga pa je iz "Leipziger Illustrierte Zeitung" z dne 15. september 1849.
Še link do članka Karla Rustje: http://www.slo-zeleznice.si/uploads/pic ... r_2004.pdf (stran 19)
Brez dvoma je bila novica o eksploziji tudi v avstrijskem časopisju. Bo potrebno preveriti
Še ena druga eksplozija, tudi povezana z železnico in prvo svetovno vojno pa se je zgodila na železniški postaji Pragersko.
Julija 1917 je na postaji Pragersko čakal tovorni vlak za Trst. Med ostalim tovorom je imel naložene tudi morske mine. Takoj po startu vlaka, še na postaji, so mine eksplodirale in uničile velik del postaje. Sreča v nesreči je bila, da so železničarji na hitro odstranili vagon ekrazitnega eksploziva, ki je bil naložen na sosednjem tiru, izven obsega ognja, ki je nastal po eksploziji min.
Mrtvih je bilo 42 vojakov in en železničar, 55 oseb je bilo težko poškodovanih, 20 pa lažje.
Osem tirov v dolžini 450 metrov je bilo uničenih, ravno tako 96 vagonov.
Posledice eksplozije so vidne na naslednji fotografiji, kjer je viden lijak od eksplozije in pogoreli vagoni. Premer lijaka je znašal 9 metrov, globina pa šest metrov...
Ta novica pa je bila sigurno objavljena v časopisih, če ni to bila "vojna tajna"
(domača naloga za Tonota in soseda? Pragersko je blizu Ptuja)
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 21.01.2009, 19:40, skupaj popravljeno 1 krat.
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 1639
- Pridružen: 09.11.2005, 22:40
- Kraj: Maribor
Pozdrav
Ja, tako se zgodi, če nisi dovolj podučen o ravnanju s parno lokomotivo. Zato, preden naslednjič poženete norrisovo lokomotivo, ovezno preberite "Priročnik za parne lokomotive tvrdke Norris iz Philadelhie" ! Ko boste zadevo predelali, pa lahko začnete razmišljati o kurjenju....
LP
Jože
Ja, tako se zgodi, če nisi dovolj podučen o ravnanju s parno lokomotivo. Zato, preden naslednjič poženete norrisovo lokomotivo, ovezno preberite "Priročnik za parne lokomotive tvrdke Norris iz Philadelhie" ! Ko boste zadevo predelali, pa lahko začnete razmišljati o kurjenju....
LP
Jože
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve
Imam en star šporhed, ki je videti še čist v redu. Tudi slučajno ga ne zakurim več, pa čeprav bo moral biti kofe iz avtomata.železocestnik napisal/-a:
...in kako je "Mürz" izgledala po eksploziji?
http://www.shrani.si/f/1q/8y/2VSmFUZn/scan0136a.jpg
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Ja, je priročnik mal zamujal (izšel šele 1852), je moral najprej ene par lokomotiv v "luft dvignit".Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav
Ja, tako se zgodi, če nisi dovolj podučen o ravnanju s parno lokomotivo. Zato, preden naslednjič poženete norrisovo lokomotivo, ovezno preberite "Priročnik za parne lokomotive tvrdke Norris iz Philadelhie" ! Ko boste zadevo predelali, pa lahko začnete razmišljati o kurjenju....
LP
Jože
Zanimiv pa je predgovor avtorja:
"In presenting this work to the Engineers of the United States, I beg they will study it with attention...
se pravi: "da prosi ameriške inženirje, da preštudirajo to delo s pozornostjo..."
Vraga so ga, niti evropski, nazadnje pa je strojevodja obesil na vzvod še dodatno utež, da mu ni puščal varnostni ventil celo vožnjo in mu pihal v glavo...
MMG smo pa naredili eno dobro delo: Dolfe se ne bo več dotaknil šporheda...
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)
Da pa eksplozije parnih kotlov niso bile kakšna posebnost si poglejmo tole eksplozijo po 50 letih na Štajerskem...
http://www.dlib.si/documents/clanki/slo ... 03_001.pdf
(članek:Dve veliki nesreči)
http://www.dlib.si/documents/clanki/slo ... 03_001.pdf
(članek:Dve veliki nesreči)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)
No,ker je ravno ŽC zopet začel kvalitetno temo.Tako se je končal Češki eksperiment oljnih gorilcev v parnih lokomotivah.Serija 555,mislim da 02.05.64.
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve
Ostali smo brez fotografij
Za prvo silo eni špageti...
Za prvo silo eni špageti...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve
Vsaj "varno" je eksplodiral kotel te lokomotive...
Goran
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve
Gorchi, vsi dogodki v zvezi s paro, ki ni pod kontrolo, niso varni...
May 12, 1948 C&O T-1 3020 exploded just north of Chillicothe, Ohio killing the head end crew. Hundreds of superheater tubes, blown forward by the force of the blast, extend beyond the front of the engine. Parts of the smokebox front may be seen to the right of the locomotive. (C&O Historical Society Collection)
še fotke:
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6198.jpg
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6199.jpg
nekaj teorije o vzrokih eksplozij...
http://www.rypn.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=34567
Poročilo o nesreči: 3 mrtvi
http://www.waverlyinfo.com/page.php?ID=3454
Pa še ena iz starih časov
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6225.jpg
May 12, 1948 C&O T-1 3020 exploded just north of Chillicothe, Ohio killing the head end crew. Hundreds of superheater tubes, blown forward by the force of the blast, extend beyond the front of the engine. Parts of the smokebox front may be seen to the right of the locomotive. (C&O Historical Society Collection)
še fotke:
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6198.jpg
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6199.jpg
nekaj teorije o vzrokih eksplozij...
http://www.rypn.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=34567
Poročilo o nesreči: 3 mrtvi
http://www.waverlyinfo.com/page.php?ID=3454
Pa še ena iz starih časov
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6225.jpg
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve
ŽC, se popolnoma strinjam ampak pri tej lokomotivi je eksplodirala dimnica in vsaj kabina zgleda okej... Če bi kotel eksplodiral proti kabini bi pa ne bilo luštno...
Goran