Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

Železnica opremljena z slikovnim gradivom, se pravi fotoreportaže z malo teksta in vsebine. :)
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 26.03.2012, 16:28

Pozdrav

@Tono, pa ne, da si hotel odkrivati "Tajne Jugoslavenskog svemirskog programa", ki je bil prodan (ops. :oops: zamenjan) Američanom za Kennedyje (pogodba s Kennedyjem za Kennedyje :twisted: =D> :twisted: ) :mrgreen: :mrgreen:

LP

Jože
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 26.03.2012, 22:06

Nisem odkrival vesoljskih raket, sem pa našel železniške glajze :)
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 9:49

Željava, spomenik človeški genialnosti in nemunosti, kot so zapisali fantje, ki raziskujejo Objekt 505.

Pet vzletno-pristajalnih stez, strašni sistem tunelov ter impozantna infrastruktura so nema priča, kaj s(m)o bili ljudje na področju nekdanje Jugoslavije sposobni ustvariti, pa tudi uničiti.

Nimam namena ponavljati tehničnih podatkov o kompleksu, ki jih lahko najdete na zgoaj objavljenih linkih, zato le kratki uvod:

pot nas je vodila čez Zagreb in Karlovac, nato pa v smeri Bihača. Malce pred mejnim prehodom Izačić smo skrenili desno proti kraju Lićko Petrovo selo ter po nekaj 100 metrih prispeli do začetka vojaškega kompleksa. Na tem mestu naj vas takoj opozorim: če bi koga zamikalo, da se odpravi na ogled Željave, naj se zaveda, da gre za območje, kjer so med zadnjo vojno potekali boji, da je na področju moč pričakovati neeksplodirano municijo in bombe ter da je področje po vsej verjetnosti še vedno vsaj delno minirano. V objektu, ki je bil leta 1992 miniran in popolnoma uničen, je veliko nevarnosti - manjkajoči pokrovi jaškov, s stropov viseče skale in kosi betona ter obilo prahu, onsenaženega s PCB-ji in verjetno tudi z Amercijem Am-241, ki izvira iz javljalnikov požara. Za vstop potrebujete ustrezno obutev in obleko, priporočljiva je čelada in protiprašna maska ter rokavice, predvsem pa dobra in ažurirana karta objekta, svetlika, še ena svetilka in še ena rezervna svetilka. V objektu vlada trda tema, izgubiti pa se je moč v trenutku. Nujno je, da hodite vsaj v paru, pametno je, da imate s seboj nekoga, ki si je objekt že ogledal. V objektu ne pobirajte predmetov, izogibajte se hoji po ruševinah, v zunanjosti pa zaradi nevarnosti min ne zapuščajte asfaltiranih površin.

Obisk načrtujte v zgodnjih pomladnih ali jesenskih mesecih, ko še ni bujne vegetacije, pa tudi v tunelih ni vlage. Poleti je fotografiranje zaradi vlage praktično nemogoče.

Priporočjivo je, da se pred odpravo na Željavo oglasite na mejnem prehodu Izačić ter na mejni policiji poveste, kdo ste in kam se odpravljate. Policista, s katerima smo se srečali na željavi, sta bila izredno prijazna in gostoljubna, in skupaj smo si ogledali del tunela št. 2. Fanta namreč še nista bila notri.

Zavedajte se, da se gibljete v obmejnem pasu RH/FBiH in da tunel št. 4 vodi neposredno na bosansko stran. Meja je označena s kamnitimi bloki, meje ne prekoračite, ker vas lahko zgrabi ena od patrulj, ki so pogosto prisotne v rejonu. Še enkrat pa poudarjam: policisti so navajeni raziskovalcev in pričakovati je, da vas bodo pustili pri miru, če boste seveda spoštovali hišni red.

Željavo lahko na hitro površno obdelate v enem dnevu, če pa vas zadeva zanima podrobneje, pa lahko tam preživite kar nekaj dni.

Toliko o opozorilih, pa začnimo.

Na začetku kompleksa stoji vojašnica, pred katero je postavljenih nekaj popolnoma opustošenih in z grmovjem obrastlih letal...

Slika

Slika

Po vijugasti cesti, na katero zavijtete levo pred vojašnico, se čez kak kilometer pripeljete do SFOR-jevega kontejnerja, nato pa do trikota pred vhodi v tunele 1, 2 in 3, gledano iz trikota od desne proti levi.

Pogled proti kontejnerju iz trikota...
Slika

Pogled proti pisti...
Slika

Enka...
Slika

Dvojka...
Slika

...kjer smo tudi vstopili...
Slika

Takoj je moč zagledati poškodbe od silne eksplozije. Slika prikazuje ostanke armature vrat, ki so zapirala vhod v tunel...
Slika

Pogon betonskih drsnih vrat...
Slika

I-profil je eksplozija zvila, kot da bi bil iz gume...
Slika

To pa so drsna vrata, debela slab meter!
Slika

Se nadaljuje!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 9:58

Armaturne palice so vse premera okoli 30 mm...
Slika

Detajl enega oboka...
Slika

Zaradi trde teme je praktično nemogoče slikati celotni tunel, razen seveda s stativom in dolgim časom ekspozicije. Zato sem v glavnem škljocal podrobnosti.

Pogled navzgor v prezračevalni jašek...
Slika

Knjižnica, v kateri je še vedno moč najti knjige...
Slika

Slika

Slika

Kljub strahoviti eksploziji in požaru, so se epoksi premazi izvrstno ohranili...
Slika

Še ena vrata, ki so kljub eksploziji ostala zaprta...
Slika

Slika

Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 10:02

Velika elektrarna in Sulzerjev dizelski motor, ki ga je izdelala Jugoturbina iz Karlovca...
Slika

Slika

Zračni posodi za zagon motorja...
Slika

Slika

Turbo polnilnik...
Slika

Dieselska tlačilka za en valj...
Slika

Pogled naprej...
Slika

Ploščica...
Slika

Stikalne omare...
Slika

Rezervoar za gorivo, ki je zmečkan kot pločevinka...
Slika

Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 10:08

V povezovalnem tunelu nosilec orožja...
Slika

Tovornjaček, ki so ga uporabljali plenilci sekundarnih surovin, pa jim je iz neznanih razlogov zagorel...
Slika

Ostanki prezračevalne naprave...
Slika

Korita s filtrirnim materialom za filtriranje zraka...
Slika

Prevrnjena vrata na štirki...
Slika

Za primerjavo, da si boste predstavljali, kako masivna so bila ta vrata...
Slika

S stropa viseči beton...
Slika

Pogled iz štirke na bosansko stran...
Slika

Segment pri vhodu...
Slika

Kaverna, visoka vsaj 8 m, ki je nastala ob miniranju...
Slika

Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 387
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a miha30 » 27.03.2012, 10:59

Tono, fantastično =D>

Pa še eno malo trapasto vprašanje: kako so tistega Sulzerja hladili? Se mi zdi, da se na tablici vidi nekaj v smislu Nazivna snaga 1200... Če gre za 1200KS, potem recimo, da je pri polni moči proizvajal tako precej od oka kakšnih 1,8MW toplotne energije, to pa ni več hec... :hmm
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 27.03.2012, 11:02

Pozdrav

@Tono =D> =D> =D> =D> . Izredno zanimivo!!!! Čakam nadaljevanje (a obstaja kak nestrpen smeško)

Projektanti pa niso bili dovolj "dalekovidni". Vhodi in prehodi med posameznimi tuneli so oblikovani za letala z enim vertikalnim stabilizatojem (glavnina letal tukaj so bili MIG21), potem pa smo (v Jugi mislim) kupili MIG29 :mrgreen: :mrgreen: (ima dva vertikalna stabilizatorja)

LP

Jože
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 11:17

Me veseli, če vam je reportaža všeč :)

Sulzer: tam malce za zračnima posodama so na zidu trije veliki horizontalni kanali za prezračevanje in izpuh, ki gredo skozi komoro in nato vertikalno na prosto, je pa v sosednjem prostoru kup nosilcev, na katerih so očitno bili montirani izmenjevalci toplote za hlajenje motorja.

Kar pa se tiče oblike vrat: s projektiranjem so začeli leta 1948, gradili pa so ga dol eta 1968. Takrat je bil MIG 21 alfa in omega lovske avijacije. Baje so zaradi stacioniranja MIG 29 nameravali del objekta predelati, vendar se je vse zaključilo v splošnem kaosu jugoslovanskih vojn.

Lp,

T

PS: moram malo delat, več sledi kasneje!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 387
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a miha30 » 27.03.2012, 11:26

Barbarpapa1 napisal/-a:
Projektanti pa niso bili dovolj "dalekovidni". Vhodi in prehodi med posameznimi tuneli so oblikovani za letala z enim vertikalnim stabilizatojem (glavnina letal tukaj so bili MIG21), potem pa smo (v Jugi mislim) kupili MIG29 :mrgreen: :mrgreen: (ima dva vertikalna stabilizatorja)


Tule...
Slika
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 15:09

Pogon posameznih vrat je bil izveden različno, ta padla vrata so imela posebni hidravlični mehanizem, katerega ostanki so vidni na stropu...
Slika

Vrata pa so se premikala po šini...
Slika

Slika

Naslednja postojanka je bila t. im. "zvezda", osrednji komandni prostor objekta O-505. V zvezdi so bile nastanjene vse operativne službe, ambulanta, restavracija... Temu prostoru su rekli tudi "kontejner".

Ostanki kuhinje ali restavracije...
Slika

Dokumentacija...
Slika

Slika

Slika

Zraven je bil fotografski laboratorij...
Slika

"Kontejner" operativnega centra in kripto oddelek...
Slika

Sanitarije...
Slika
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 15:34

Osrednji del zvezde...
Slika

En od prostorov...
Slika

Vsepovsod razmetane role filmov, nekatere še originalno zaprte...
Slika

Odšli smo spet nazaj do vrat, mislim da trojke. Detajl armature...
Slika

Na izhodu...
Slika

Zanimivi so rezervoarji mazuta in kerozina. Zaradi eksplozije so zmečkani kot konzerve...
Slika

Rezervoar mazuta, v katerega je nekdo z brenerjem izrezal luknjo...
Slika

Na tleh je razsut nek čudni, svetlikajoči se granulat, mimo katerega smo napravili ovinek. Se komu sanja, kaj bi to bilo?
Slika

Trojka (nisem čisto ziher)...
Slika

Rezervoarji kerozina, zmečkani kot papir, dodobra razrezani zaradi pobiranja materiala...
Slika
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3983
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.03.2012, 16:02

En od treh rezervoarjev kerozina, ki so služili za začasno skladiščenje goriva. Gorivo je sicer v O-505 teklo po cevovodu iz okoli 10 km oddaljenih skladišč...
Slika

Slika

Abstraktne oblike z eksplozijo preoblikovanega materiala...
Slika

Stene rezervoarjev so bile pri dnu debele okoli 30 mm. Material so plenilci odrezali z brenerji...
Slika

Še en od povezovalnih tunelov...
Slika

Po kakšnih treh urah raziskovanja smo izstopili pri dvojki...
Slika

S piste se da na pobočju uzreti številne objekte: letališki stolp z antenskim stolpom, številne prezračevalne odprtine...
Slika

Slika

Počasi se je ekspedicja odpravila v Bihać na zaslužene čevape ter naprej proti Cazinu na tehnično misijo :) Še prej pa smo se odjavili pri policistih. Fanta sta nas ob prihodu prosila, če se lahko javimo ob odhodu, da se ne bi komu kaj zgodilo.

MRS Štajerska je tokrat dokazala, da deluje na Štajerskem, pa i šire.

Če povzamem: Objekt O-505 je impozantni sistem, ki si ga velja ogledati od blizu. Njegove ruševni so tihi opomin, kakšno škodo so si z brezumnim nacionalističnim divjanjem povzročili državljani bivše Jugoslavije. Že na primeru Željave se je moč zamisliti, koliko ljudi je imelo solidno plačane službe - od vojakov in starešin, do stanodajalcev, lokalnih trgovcev, bifejev in še koga. Objekt so gradila Jugoslovanska podjetja in večina od 4 milijard dolarjev, koliko je objekt stal, je ostala doma. Danes za naše birokrate zapravimo skoraj toliko denarja, kot ga je zapravila celotna Jugoslavija, denar, namenjen invsticija pa odteka v tuje žepe.

Ekspedicija je zaključena, sledi nova!

Lep pozdrav,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Brižitka 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2135
Pridružen: 17.08.2006, 8:57
Kraj: Brežice

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a Brižitka 363 » 27.03.2012, 17:33

Tono napisal/-a:Objekt so gradila Jugoslovanska podjetja in večina od 4 milijard dolarjev, koliko je objekt stal, je ostala doma. Danes za naše birokrate zapravimo skoraj toliko denarja, kot ga je zapravila celotna Jugoslavija, denar, namenjen invsticija pa odteka v tuje žepe.

V času gospodarske krize v SFRJ je vsak državljan bil zadolžen za okoli 1000 USD. Danes je vsak državljan R Slovenije zadolžen za 10000 USD. :roll:

=D> za fotoreportažo. Za letališče Željava sem prvič slišal pred 5. ali 6. leti, ko se je sosed v študentskem domu usposabljal za pilota.
Uporabniški avatar
_Borsig_
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3092
Pridružen: 08.01.2009, 15:42
Kraj: Pragersko

Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!

OdgovorNapisal/-a _Borsig_ » 27.03.2012, 18:40

@Tono,

edino kar mi še preostane reči je: kapo dol!!!


=D> =D> \:D/ =D> =D>



Nisem ravno prepričan, če bi si jaz upal tako globoko v ruševine!


A zgoraj pri kontrolnem stolpu ste bili?
LP _Borsig_

Pa fajn se še mejte!

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov